PC-bransjen taper kampen om stua

I kampen om det gryende stue-markedet, glipper nå kampen for PC-leverandørene.

Det er ikke mange bransjer som med jevne mellomrom kan brette seg ut i et helt nytt marked, men PC-leverandørene har de siste årene i hvertfall kunne drømme om dette. I tillegg til PCene som står på skrivebordet, har PC-aktørene håpet at stuen skulle bli en ny mulighet.

For etterhvert som all film og lyd digitaliseres og kan transporteres over internett, har PC-bransjen lansert de såkalte stue-PCene. Microsoft har støttet opp med Windows Media Center Edition og produktene er forlokkende: På en og samme boks kan du laste ned, lagre, redigere, laste ned i alle slags formater fordi PCen er en åpen plattform. Ut med stereoanlegg og få alt samlet i en boks.

Det er bare et problem: I sin fokus på ytelse og muligheter har PC-bransjen priset seg ut av konkurransen. Stue-PCene er meningsløst dyre og vil med dagens prisnivå aldri bli allemannseie.

Selv i engelske IT-blader finner du ikke en boks til under 1000 pund, 11.500 kroner. Av årsaker vi i digi.no enda ikke har sett noen forklaring på er alle Windows-baserte maskiner utstyrt med dyre grafikkort og en minst en 3Ghz prosessor.

Fint hvis du ønsker å spille spill på TVen, men det trengs ikke for kjerneoppgavene til en stue-PC. Til optak av TV-programmer og avspilling av lyd burde det vært mulig å lage en maskin til 3-4000 kroner.

Mangelen på slike maskiner gjør at PC-bransjen vil tape kampen om stua mot to andre aktører: spillmaskin-leverandørene og TV-selskapene. For kundene vil ha en boks der de lagrer og gjør mest mulig.

Til jul kommer den nye Xbox 360 med deler av funksjonaliteten som en stue-PC tilbyr og i tillegg er den selvfølgelig en imponerende spillmaskin. Også TV-selskapene har et overtak på PC-bransjen av minst en årsak: I utgangspunktet har ikke stue-PCene kortleser som kan takle betal-kanaler, selv om det er mulig å få det til.

Når nå Telenor og de andre aktørene senere i høst endelig kommer med harddisk-baserte video-opptakere vil disse stjele av markedspotensialet til stue-PCene.

Ideen til PC-bransjen er god, men prisene må ned skal stue-PCen kunne konkurrere med de andre boksene som vil inn på stuen.

Til toppen