PC-bransjens 2. divisjon skifter gir

I sjiktet bak de store produsentene i PC-bransjen, skjer det store endringer. Aktørene posisjonerer seg for å hindre at de store tar stadig større andeler.

De fire store på PC - Compaq, Dell, IBM, og Hewlett-Packard - vil øke sin markedsandel fra 40 prosent til 70 prosent i løpet av en femårsperiode, i henhold til Eckhard Pfeiffer - toppsjef i Compaq.

Compaq har øket sin andel av det globale PC-marked fra 1994 til i dag med over 50 prosent til drøyt 19 prosent, i henhold til analyseselskapet Dataquest. Dells andel har vokst med nesten 150 prosent til over 10 prosent av markedet, mens HP har vokst med nesten 200 prosent til drøyt 7 prosent. Blant taperne finner vi IBM, Apple, og Packard Bell-NEC.

Hjemmemarkedet er preget av liten lojalitet og lavt kunnskapsnivå om PC-er. Mange kjemper om beinet, som har skapt et enormt prispress. Verdens største PC-produsent, Compaq Computer, dominerer med sine PC-modeller til under 1.000 dollar, en ny kategori PC-er som har slått an i hjemmemarkedet. Å lykkes i et slikt lavmarginmarked, krever høyt volum, som gjør det vanskelig for en del aktører.

Også bedriftsmarkedet blir vanskeligere med kunder som krever topp service, kjente merker, global tilgjengelighet, og langsiktige forhold til sine leverandører.

Bak de fire store jobber en rekke produsenter for å finne sin rolle i en ny og tøffere hverdag.

Apples problemer er velkjente, og selskapet begrenser nå satsingen til skolevesenet og de kreative bransjer. AST har droppet både hjemmemarkedet og storbedriftsmarkedet og fokuserer på små og mellomstore bedrifter. Acer gjør som Apple og satser på nisjemarkeder, mens Unisys, en tidligere storaktør i storbedriftsmarkedet, har kuttet ut hele sin PC-virksomhet og fokuserer kun på service. Også en produsent som Digital har gjort endringer ved å kutte ut salget til konsumentmarkedet.

Packard Bell-NEC - som tidligere dominerte i hjemmemarkedet - har kunngjort at selskapet skifter fokus til bedriftsmarkedet. I løpet av en 18 måneders periode, skal det Bell-NEC-eide selskapet endre profil slik at kun en tredjedel av salget kommer fra konsumenter - mot nesten 80 prosent i dag.

Til toppen