PC-meter legges om etter kritikk

Med nytt navn vil PC-meter nå legge om etter mye kritikk for hvordan selskapet har utarbeidet sine nettstatistikker.

PC-meter er internasjonalt den mest brukte leverandøren av nettstatistikker. Etter kritikk av utvalg og teknologi for nettmålingene, vil selskapet nå endre navn og målemetoder. Det nye selskapet skal hete Media Metrix, The PC Meter Company, skal også utgi statistikker for nye interaktive medier som WebTV og nettkasting.

Dagens målinger har foregått ved at programvare for målinger har blitt installert på PC-ene hos et utvalg nettbrukere. Programvaren følger nettbrukerne og fører logg over hvor de går på nettet. Dette gir nøyaktige målinger av utvalgets bevegelser på Internett, men kritikere av systemet har tidligere sagt at utvalget på 10.000 mennesker er alt for lite. Kritikken har også gått på at utvalget har blitt skjevt fordi bare hjemmebrukere deltar, og at målesystemet er for gammeldags for et medium der valgene er så mange som på Internett.

Til Wired News sier PC-meters visepresident, Bruce Ryon, at selskapet vil legge om teknologien for å gi mer nøyaktige målinger for Internett. Han sier videre at PC-meter også vurderer å utvide utvalget.

I Norge har ikke PC-meter fått innpass på markedet for nettmålinger. Dette skyldes delvis at Markeds- og mediainstituttet (MMI), som sitter på rettighetene her hjemme, har vurdert kostnadene med teknologien for store til dagens marked på Internett. Om det internasjonale utvalget nå må utvides for å gi korrekte tall, kan det derfor bety at denne målemetoden også i fremtiden vil være for kostbar for det norske markedet.

Til toppen