PC-minne blir mye billigere i 2005

Verdens største PC-minneprodusent, Samsung, spår en kraftig prisfall til neste år.

I dag tidlig orienterte Samsung, verdens suverent største produsent av minnebrikker for PC, om sine framtidsutsikter på en investorkonferanse i Seoul. Et av de mest oppsiktsvekkende momentene var prisprognosen for minnebrikker til PC, såkalt DRAM. Samsung tror prisene vil falle 30 prosent fra 2004 til 2005.

Samsungs prognose svarer til anslag gjort av Gartner-analytiker Andrew Norwood. Han sier til Wall Street Journal at 2004 har vært et unntaksår. Etterspørselen har vært større enn ventet, samtidig som produsentene har byttet til nye produksjonsanlegg og produksjonsprosesser. Derfor venter han at prisnivået på PC-minne i 2004 vil legge rundt 4 prosent over gjennomsnittet for 2003.

Samsung mener 30 prosent prisfall er «forholdsvis moderat». Norwood er enig. Han peker på at de siste årene har prisene falt med 32 prosent hvert år. 2004 er et merkelig unntak. Han venter et spesielt kraftig prisfall i annet halvår 2005, da tilbudet vil ligge godt over etterspørselen.

Til nettmagasinet The Inquirer sier Norwood at prisfallet vil fortsette i 2006, med en halvering i forhold til 2005.

Virkningen på bransjen vil bli svært kraftige. I 2004 ventes omsetningen å øke med 54 prosent i forhold til 2003. Trass i prisfallet på 30 prosent vil omsetningen i 2005 øke med 29 prosent. Ifølge Norwood tegner 2006 til å bli en katastrofe for PC-minneleverandørene: prisfallet på 50 prosent vil innebære en omsetningssvikt på 29 prosent.

Markedet for flashminne, det vil si minnetypen som brukes i mobiltelefoner og kameraer og annet utstyr der informasjonen må bevares også når minnekretsene ikke holdes under spenning, vil oppleve et enda kraftigere prisfall enn PC-minne. Her vil en stadig økende etterspørsel likevel bidra til stor vekst i markedet.

Ifølge AFX News sa Samsung på investorkonferansen at flashminne vil bli 40 prosent billigere i 2005 enn i 2004. I 2004 antas prisfallet å bli 35 prosent i forhold til 2003. Det samlede markedet økte med 150 prosent fra 2003 til 2004, og ventes å øke med 120 prosent fra 2004 til 2005.

Til toppen