BEDRIFTSTEKNOLOGI

PC-priskrigen trappes opp

Da Compaq forrige uke sjokkerte markedet med varsel om sviktende resultater for inneværende kvartal, la selskapet samtidig grunnlaget for vårens PC-priskrig. Onsdag og torsdag kom rivalene Compaq og IBM med kraftige kutt på en rekke PC-modeller.

Jens Kanden
20. mars 1998 - 14:52

Onsdag ble første salven avfyrt. Compaq kuttet prisene i USA med opptil 11 prosent på utvalgte PC-er beregnet på bedriftsmarkedet. For ytterligere å stimulere et sviktende salg og overfylte varelagre, kunngjorde Compaq at selskapet gir bort skjermer ved kjøp av utvalgte PC-modeller.

Torsdag svarte erkerivalen IBM med å kutte prisene opptil 20 prosent for Pentium II-baserte systemer og opptil 13 prosent for MMX-systemer. Selv om IBM ikke valgte å følge Compaqs gratis skjermtilbud, senket IBM prisene på en rekke skjermer med opptil 14 prosent.

Intel, som også nylig varslet om lavere inntjening enn markedets forventninger, ga sitt bidrag torsdag. 333 MHz-utgaven av Pentium II ble satt ned med 19 prosent fra 722 dollar til 583 dollar per stykk ved kjøp av minst tusen prosessorer. Prisreduksjonen kommer mindre enn to måneder etter at prosessoren kom på markedet og signaliserer en ny policy med prisreduksjoner oftere enn den sedvanlige kvartalsreduksjonen selskapet har fulgt i mange år.

Ulf Olsson, produktsjef for PC-er til bedriftsmarkedet hos Compaq i Norge, kan fortelle at i Norge har selskapet ikke kunngjort noen prisendringer.

- Vi hadde forrige runde med prisreduksjoner i begynnelsen av mars, sier Olsson til digi.no. Han kan fortelle at Compaq i Norge ligger i forkant når det gjelder å være aggressiv på pris.

- Vi har også en annen miks på PC-ene vi selger enn i USA. For eksempel selger vi mye mer Pentium II-baserte maskiner. Opp til 60 prosent av maskinene vi selger er Pentium II-baserte, forteller Olsson.

Markedsdirektør Asbjørn Søgstad hos Compaq i Norge benekter at det dreier seg om en verdensomspennende priskutt.

- I de amerikanske salgskanalene har Compaq for store varelagre. Mens vi har varer for tre-fire ukers salg i de norske kanalene, er tallet det dobbelte i USA, forklarer Søgstad.

- Dette er et amerikansk fenomen, fastslår Søgstad, som likevel røper at Compaq i de forskjellige land løpende vurderer markedssituasjonen og eventuelle kutt.

Også IBM i Norge mener å ligge i forkant prismessig i forhold til det amerikanske markedet.

- Vi hadde en vesentlig prisreduksjon på Pentium II-baserte maskiner den 13.1, sier Ole A. Skipperud hos IBM Norge til digi.no. Skipperud er ansvarlig for forhandler- og distribusjonssalg for IBM i Norge. Han forteller at IBM har flere Pentium II-maskiner til under 10.000 kroner i markedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.