PC-pusherne øker mer enn ventet

Aggressiv markedsføring og priskutt ga større oppgang i PC-pushingen enn ventet i fjerde kvartal. Og Michael Dell vinner igjen.

Ifølge Associated Press sendte Hewlett-Packard, Dell og de andre PC-produsentene ut 38,8 millioner enheter fra sine fabrikker i fjerde kvartal - en økning på nesten fem prosent, sammenliknet mot markedets forventninger om en en vekst på 4,4 prosent.

Veksten skyldes fortrinnsvis en økning i etterspørselen i USA på 6,6 prosent i forhold til samme kvartal året før, et resultat som også er markant høyere enn de 3,5 prosentene de såkalte analytikerne hadde ventet seg.

For Europa, Midt-Østen og Afrika økte PC-skipingene med seks prosent i fjerde kvartal sammenliknet med samme peirode året før, ifølge Gartner Dataquest.

For hele 2002 sett under ett økte det globale PC-salget med 1,5 prosent, etter fjorårets nedgang på 4,2 prosent, ifølge tall fra IDC. Konkurrerende Gartner gjennomfører sine målinger på en noe annen måte og ender følgelig opp med litt andre tall: 2002-salget økte med 2,7 prosent, mot fjorårets nedgang på 4 prosent. Det skriver Wall Street Journal.

Som ventet er det bortimot dødt løp mellom HP og Dell i kappløpet om å ende opp som verdens ledende PC-produsent. Mens Gartner mener HP holder stand som verdens største PC-pusher med en markedsandel i 2002 på 16,2 prosent, mener IDC at Dell såvidt har vokst forbi den gamle storhet.

En sannhet ingen av analysefirmaene kommer unna er at de gamle PC-merkene Compaq og HP hver for seg har tapt betydelige markedsandeler, mens Dell det siste året har lagt på seg omtrent 20 prosent. Dell økte med 24 prosent fra fjerde kvartal i 2001 til samme periode i 2002 til over seks millioner enheter, mens fusjonerte HP/Compaq tapte 9,8 prosent i Q4 sammenliknet med samme periode året før da selskapene opererte hver for seg.

Videre på PC-pusher-lista finner en henholdsvis IBM med en markedsandel på 5,9 prosent, Fujitsu Siemens med 4,3 prosent og NEC på 3,3 prosent, ifølge IDC.

Det må understrekes at tallene gjengir hvor mange enheter PC-produsentene sender ut på markedet, ikke hvor mange enheter som faktisk er solgt.

Statistikken vil med andre ord ikke kunne automatisk oversettes til stor fortjeneste, også fordi veksten kommer som følge av ekstrem markedsføring og knallhard priskonkurranse. Det endelige svaret kommer ved neste resultatfremleggelse, der de fleste aktører vil presentere tall som viser at markedsføringen gir sine utslag på på såvel topp- som bunnlinjer.

Til toppen