PC-reparatør konkurs

Jobber på spreng med å få ut varer til kundene i Norge.

Den Skedsmo-baserte servicebedriften Anovo Norge går dukken, og deres 45 ansatte går en usikker fremtid i møte. Forsøk på å skaffe frisk kapital har feilet. Generalforsamlingen har derfor besluttet å melde opphør.

Selskapet har i mange år håndtert retur og reparasjon av blant annet pc-er, skjermer, skannere, skrivere og annet elektronisk utstyr, både for profesjonelle og sluttbrukermarkedet.

Virksomheten har blant annet utført service på pc-merker som Asus, Lenovo og Dell, samt skjermer fra LG, Nec og Samsung. I tillegg har Anovo hatt et stort apparat rundt installasjon av antenner, parabol og varmepumper.

Nettbutikker som Komplett og MPX er blant kundene deres. Det er også en rekke større utstyrsprodusenter.

- Vi har vært kjent med at de har slitt med problemer, og gjort våre forberedelser i den forbindelse. Vi benytter oss av 2-3 ulike servicepartnere. Våre kunder skal ikke lide som følge av dette, sier logistikkdirektør i Komplett, Pål Vindegg til digi.no.

- Feilslått strategi

Årsaken til at de nå må i skifteretten forklares med forhold i deres internasjonale eierselskap, Anovo Group med hovedsete i Paris.

- Den 29. juli ble Anovo Group i Frankrike satt under administasjon, tilsvarende konkursbeskyttelse. Ledelsen i både Frankrike og de enkelte landavdelingene kjører videre. Det som har skjedd i etterkant er at dette har påvirket Norge i ganske stor grad, det ble raskt ringvirkninger, forklarer Anovo Norges salgs- og markedssjef Terje Skagen til digi.no.

Ifølge Skagen ligger den direkte årsaken bak kollapsen i en feilslått strategi hos hovedkontoret internasjonalt, spesielt knyttet til satsing på tradingmarkedet, altså kjøpt og salg av brukt utstyr i sentrale deler av Europa.

Anovo Group internasjonalt omsatte siste kvartal for 83 millioner euro. Totalt har konsernet rundt 5.000 ansatte. Etter det digi.no forstår er det kun norgesavdelingen som blir avviklet.

- Hva skjer nå med kunder som har levert inn utstyr til dere?

- Vi jobber veldig hardt med å få ut alt som er kundeeid. De ansatte har jobbet mye ekstra for å få til dette, inkludert helgearbeid. Det er stor ståpåvilje og alle har levert en kjempeinnsats, sier Skagen.

Han opplever oppbudet selv som et hardt slag, men håper og tror at i hvert fall deler av virksomheten har en fremtid videre.

- Veldig mye av de vi driver med er det behov for i markedet. Jeg håper noe oppstår i etterkant. Heldigvis har de ansatte en ganske etterspurt arbeidskraft, så jeg tror det skal gå greit for de fleste fremover, sier salgssjefen.

Her er meldingen Anovo i går sendte ut i forbindelse med pågående konkursen:

Til ANOVO sine kunder, oppdragsgivere og samarbeidspartnere,

som tidligere informert har vi jobbet med å finne løsninger sammen med potensielle investorer.

Beklageligvis har ikke dette arbeidet ført frem, og vi har derfor ingen løsning for videre drift av ANOVO Norge AS. Generalforsamlingen har derfor besluttet å melde opphør av ANOVO Norge AS.

ANOVO Norge AS beklager at vi ikke klarte å komme i mål med forhandlingene samt den merbelastning og utfordring dette påfører våre kunder, oppdragsgivere og samarbeidspartnere.

Vi kjører “business as usual” med fokus på å få ut mest mulig av kunde eide produkter frem til annen beskjed blir gitt oss. Vi mottar ikke nye oppdrag fra og med i dag onsdag 24. august.

Til toppen