Salget av PC-er faller nå for første gang siden 1986, i henhold til ferske tall fra analyseselskapet Gartner Group'.
Totalt ble det, ifølge selskapet, omsatt 30,4 millioner PC-er på verdensbasis i andre kvartal. Dette innebærer at volumet er falt med 1,9 prosent fra andre kvartal 2000.
Men det er én leverandør som fremdeles kan glise bredt. Av de større produsentene er Dell den store vinneren. Selskapet viser en viss vekst i antallet solgte enheter. Selskapet har nå en markedsandel på over 13 prosent.
Både Compaq, IBM, Hewlett-Packard og NEC viser fallende enhetssalg.
Ifølge Gartner Group er det nå nødvendig at produsentene begynner å tenke kreativt for å få opp salget.
Både Dell, Gateway, HP og Compaq senket prisene kraftig for vanlige PC-er i løpet av kvartalet. Selskapet sier at bransjen nå må tenke utover det tradisjonelle pris/ytelse-forholdet for å gi kundene merverdi. Det holder ikke lenger å regne med at aggressiv konkurranse på pris vil sørge for at omsetningen øker.
Den sterke priskonkurransen og dermed presset på marginene og oppsigelsene som følger for å spare kostnader vil ifølge Gartner nemlig føre til lavere produktkvalitet og mindre fornøyde kunder.