Det verdensomspennende salget av PC-er vokste med over 15 prosent i 1. kvartal 1997 i forhold til 1. kvartal 1996, i henhold til Dataquest. Antall solgte enheter økte fra 16,25 millioner til 18,74 millioner, og de fleste PC-produsentene hadde et godt kvartal. Compaq Computer troner fortsatt på toppen av listen med 10 prosent av markedet og 1,87 millioner solgte enheter. Det representerer en vekst på nesten 18 prosent fra fjorårets 1,589 millioner solgte PC-er.
Toeren på listen, IBM, tar innpå Compaq med en vekst på 37 prosent fra 1,166 millioner solgte enheter i 1. kvartal 1996 til 1,6 millioner i 1997. Allikevel er det Dell og Toshiba på fjerde og femte plass på listen som imponerer mest med en vekst på henholdsvis 62 og 55 prosent. Det er også verdt å merke seg at Apple Computer falt ut av topp-5 listen til Dataquest. Apple opplevde en nedgang i solgte enheter fra 892.000 i 1. kvartal 1996 til 602.000 i 1. kvartal 1997. Nec Packard Bell sliter også og vokste med magre 3,6 prosent som betyr at de taper markedsandeler.
Det er også verdt å merke seg at de fem største PC-produsentene tar en stadig større andel av markedet med en samlet vekst på 28,7 prosent fra en markedsandel på 30,6 prosent i 1. kvartal 1996 til 34,1 prosent i 1996. Her må man selvfølgelig ta høyde for de fem største i første kvartal 1997 ikke er de samme som i 1. kvartal 1996. Allikevel viser en trend om at de største og mest kjente merkevarene vinner terreng.
Produsent | Q1-1997 | Q1-1996 | Endring 96-97 | Markedsandel |
Compaq | 1.870.000 | 1.589.000 | + 17,7 % | 10,0 % |
IBM | 1.600.000 | 1.166.000 | + 37,2 % | 8,5 % |
NEC Packard Bell | 1.108.000 | 1.070.000 | + 3,6 % | 5,9 % |
Dell | 945.000 | 584.000 | + 61,8 % | 5,0 % |
Toshiba | 870.000 | 560.000 | + 55,4 % | 4,7 % |
Andre | 12.340.000 | 11.280.000 | + 9,4 % | 65,8 % |
Totalt | 18.740.000 | 16.250.000 | +15,3 % | 100,0 % |