ANALYSER

Pc-salget vokser kraftig

Langvarige priskutt har ført til nye toppnoteringer.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
14. jan. 2010 - 08:41

Salget av pc-er har stor betydning for omsetningen til mange selskaper i IT-bransjen, både på maskinvare- og programvaresiden. Derfor er det gledelig at salget i fjerde kvartal i fjor viser sterk framgang, ifølge tall fra analyseselskapet IDC. Tallene er ikke like gode i de øvrige kvartalene, men det globale pc-markedet opplevde alt i alt en forsiktig vekst i fjor, sammenlignet med 2008.

Veksten i fjerde kvartal var særlig påvirket av høye salg i USA — trolig som følge av svært langvarige rabatter. I alt ble det solgt nesten 20,7 millioner pc-er i USA i fjerde kvartal, noe som er ny rekord og 24 prosent mer enn i samme kvartal i 2008.

I BRIC-landene (Brasil, Russland, India, Kina) var den samlede veksten på 15,2 prosent fra fjerde kvartal i 2008 til fjerde kvartal i 2009. Det skal være første gang siden tredje kvartal i 2008 at veksten i disse landene har vært på mer enn 10 prosent.

Ifølge David Daoud, som har ansvaret for IDCs U.S. Quarterly PC Tracker, var det først og fremst salg billige bærbare og netbooks til konsumenter som bidro til salgsveksten.

- Markedet har overlevd en storm som ser ut til å være bak oss, sier Jay Chou, men advarer om at pc-ene, som nå øker markedsandelene til enkelte selskaper, selges med svært lave marginer.

I EMEA-området (Europa, Midt-Østen og Afrika) bidro salget av billige, bærbare pc-er og netbooks til det eneste kvartalet i fjor med vekst, sammenlignet med 2008.

IDC mener at lanseringen av Windows 7 har moderat betydning for nysalget av pc-er. Større betydning har markedskampanjer og en generell mer optimistisk stemning blant konsumentene etter en periode med mye usikkerhet omkring økonomien. Bedriftene ser dog ut til å trenge lenger tid før de begynner å investere i pc-er igjen.

Alle de fem største pc-leverandørene globalt, det vil si HP, Acer, Dell, Lenovo og Toshiba, opplevde vekst i pc-salget i fjor. Samtlige, bortsett fra Dell, øker dessuten sine markedsandeler, mens de mindre leverandørene må dele en redusert markedsandel.

Det globale pc-salget i fjerde kvartal 2009 <i>Bilde: IDC</i>
Det globale pc-salget i fjerde kvartal 2009 Bilde: IDC

HP vokste raskere enn det samlede markedet i alle regioner bortsett fra EMEA. Spesielt i USA gjort HP det godt.

Acers pc-salg globalt vokste med 28 prosent, først og fremst takket være selskapet dominans innen minibærbare, men også selskapet ultratynne bærbare pc-er har blitt godt mottatt.

Dell opplevde igjen vekst i fjerdekvartal, sammenlignet med fjerde kvartal i 2008, etter fire kvartaler med nedgang. Spesielt i Asia og Stillehavsregionen har veksten vært sterk.

Lenovo gjør det også bra i Asia, Stillehavsregionen og EMEA og opplevde i fjerde kvartal den største veksten av alle, med nesten 42 prosent høyere salg enn i fjerde kvartal 2008.

Toshiba gjør det også bra og har solid vekst i alle regioner bortsett fra EMEA.

Det globale PC-salget i 2009 <i>Bilde: IDC</i>
Det globale PC-salget i 2009 Bilde: IDC

I USA er Apple inne på topp fem-listen i stedet for Lenovo. Samlet sett er Apple faktisk også foran Toshiba i 2009, men skyves ned til femteplass i fjerde kvartal. Da hadde selskapet en markedsandel på 7,4 prosent, 0,6 prosentpoeng lavere enn når man ser på hele 2009.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.