PCTVnet med etterlengtet kontrakt

Lykken smiler omsider til det norske selskapet PCTVnet. Etter store startvansker har selskapet omsider fått en "gjennombruddskontrakt".

digi.no skrev i november at PCTVnet hadde inngått en distribusjonsavtale med svenske Upnet, som er eid av Merkantildata, om salg av inntil 150.000 Home Pilot-bokser i Sverige i løpet av 1998. Men markedet tok aldri av slik PCTVnet hadde forventet, og selskapet har slitt med både å få kunder og kroner til å opprettholde driften.

Men nå skjer det omsider noe positivt rundt PCTVnet. Ifølge Finansavisen har selskapet fått en ordre på 12.000 "Internett-på-TV-bokser" med svenske Upnet.

Markedssjef Morten Rynning vil overfor digi.no ikke røpe hvem kunden er, men bekrefter størrelsen på ordren.

På spørsmål om PCTVnet regner med å selge noen av de resterende 138.000 boksene som først ble anslått, svarer Rynning at partnerne, inkludert Upnet, har store forventninger. - Men vi forholder oss til det vi har fått, sier han.

Etter diverse startvansker, er alt endelig klart til produksjon. Og de 12.000 boksene skal leveres fortløpende de neste månedene. Rynning legger til at de nå har utvidet fra to til tre produsenter.

- Det er høye forventninger i IT-bransjen generelt. Produsentene trodde også de kunne produsere mer, men det har vist seg at ting tar lengre tid enn ventet, sier Rynning, som konstaterer at markedet "ikke er så veldig stort ennå".

- Nå er det viktig å få aksept i markedet. Dette er et internasjonalt produkt som holder mål. En norsk liten bedrift som skal bygges opp. Så tilpasses resten til det som er realistisk. Man kan selvfølgelig ønske seg et stort marked, men jeg tror ikke det lar seg gjennomføre å nå tallet på 150.000 bokser likevel. Vi må forholde oss til konkrete leveranseavtaler. Dessuten er det ikke noen krise med de tallene vi har i dag. Det viktigste for oss nå, er å bli leveringsklare. Men dette er absolutt en substansiell kontrakt, sier Rynning.

PCTVnet satser fremdeles på hjemmebrukerne - de som vil sitte i sofakroken å surfe. Mens kundene det satses på er bedrifter og bedriftsmarkeder (blant annet kabel-TV selskaper, hoteller og kommuner). Produktet er funksjonalitetsmessig det samme som det alltid har vært, det vil si at foreløpig er det kun Internett på TV som er leveransen.

- Våre erfaringer viser at e-post er viktig, i tillegg til det å kunne "browse" fra sofaen og det faktum at man kan se Internett og TV parallelt. Det er de tre tingene kundene setter mest pris på, sier Morten Rynning.

Til toppen