PDA-markedet igjen i kraftig vekst

I Vest-Europa er PDA-markedet nesten doblet det siste året, ifølge Gartner.

Analyseselskapet Gartner har offentliggjort rapporten PDA Market Continues Rapid Growth, Up 32 % in 2Q05.

Rapporten definerer en PDA som en datasentrisk håndholdt datamaskin. Den skal veie mindre enn 450 gram, og brukes primært med begge hender. Den skal ha et åpent operativsystem med applikasjoner fra tredje part som kan installeres av brukeren. Den kan tilby telefoni, men er primært en datamaskin og ikke en mobiltelefon.

Det innebærer at Treo 650, som primært er en mobiltelefon, ikke er med i undersøkelsen. Derimot oppfatter Gartner at Nokia 9300 tilhører kategorien PDA.

Globalt sett har markedet økt med 31,5 prosent til over 3,6 millioner enheter i andre kvartal 2005, i forhold til samme kvartal i fjor.

Mens markedet i USA står stille og Japan faller med 25 prosent, øker Vest-Europa med 94 prosent, og Asia/Stillehavet med 24,7 prosent. For et år siden ble det solgt dobbelt så mange PDA-er i USA som i Vest-Europa. I år er disse markedene om lag like store.

Gartner peker på flere årsaker til veksten i Vest-Europa:

  • Nokia har fornyet sine produkter
  • RIM (Research in Motion) Blackberry har fått et solid fotfeste i bedriftsmarkedet
  • Mitac, Acer og andre har lansert PDA-er med GPS og oppnådd enorm vekst
  • Rundt 12 leverandører har markert seg med Windows Mobile-modeller

I USA er markedet preget av den store veksten til T-Mobile som tilbød to nye modeller, og av tilbakegangen til de tradisjonelle leverandørene Palm og HP. Gartner advarer mot å feiltolke tilbakegangen til Palm, både i USA og i resten av verden, fordi Palm leverte 435.000 eksemplarer av smartmobilen Treo i andre kvartal, en modell som ikke er med i Gartners PDA-oversikt.

Resten av undersøkelsen oppsummeres i disse tabellene:

Til toppen