PDA-markedet nesten halvert på et år

Markedet for PDA-er, det vil si lommedatamaskiner uten støtte for mobiltelefoni, går stadig kraftig nedover. Til tross for en oppgang på 1,5 prosent fra forrige kvartal, har leveransene sunket med 39,3 prosent fra tredje kvartal i 2006 til tredje kvartal i 2007. Det skriver analyseselskapet IDC i en pressemelding.

I tredje kvartal i år ble det levert 728.894 PDA-er globalt.

Palm er stadig en klar leder i dette markedet, slev om selskapet ikke har kommet med noen ny PDA-modell på over to år. I stedet har selskapet satset på smarttelefoner i Treo-serien. Selskapet har økt markedsandel det siste året fra 37,5 til 44,6 prosent.

HP opprettholder andreplassen og har nå en markedsandel på 27,2 prosent . Selskapet har lansert flere modeller denne høsten.

På tredje plass ligger Mio, som kun leverer PDA-er utstyrt med GPS-funksjonalitet. Selskapet har nylig sluppet flere nye modeller og har nå en markedsandel på 11,2 prosent.

Alle de tre selskapene på toppen har økt markedsandelen det siste året, men har samtidig hatt en nedgang i leveransene på mellom 17,5 og 30,3 prosent.

Det eneste selskapet som har økt salget av PDA-er, er Fujitsu Siemens, som nå ligger på en fjerdeplass med en markedsandel på 5,4 prosent. Noe av salgsøkningen skal skyldes introduksjon av flere modeller på det europeiske markedet.

Til toppen