Mobiltelefoni-leverandøren Netcom la frem pene veksttall i dag morges. Selskapet tjente 45 millioner kroner på et salg på 540 millioner kroner det første kvartalet. Dette er kraftig hopp fra første kvartal i fjor, da selskapet satt igjen med bare to millioner kroner.
Tallene fra Netcom dokumentere en endring i bruksmønsteret av mobiltelefoni i Norge. Trenden er at inntektene pr. kunde faller. Netcom fikk hele 61.300 kunder i første kvartal, noe som gir nesten 600.000 kunder totalt, men det fleste av nye kundene har kjøpt billige telefoner med Kontant-kort.
Disse nye kundene ringer mindre enn vanlige brukere. Likevel ringer de vanlige Netcom-kunde så mye mer at snittringetiden stiger så vidt fra 132 til 134 minutter i måneden. Men kundene betaler ikke det samme som før - teleprisene faller jevnt og trutt og kundene bytter raskt leverandør.
En annen trend er at bruken av tekstmeldinger eksploderer. I første kvartal sendte Netcoms kunder hele 27,2 millioner meldinger, mot nesten 40 millioner i hele fjor. Totalt har 2 millioner nordmenn nå mobiltelefon, forteller Netcom.