Amazons Kindle Fire, som ble lansert i september, har bidratt til å senke selskapets resultater for tredje kvartal. Spørsmålet er om pengebruken vil kaste av seg.

Pengebruk senket Amazon

Enorme investeringer i kapasitet trakk ned resultatet for Jeff Bezos & co.

Amazon har vokst til å bli verdens største bokhandel på nett og en av verdens største e-handelsaktører. Men de har også satset betydelig på andre nettjenester, som å bli en betydelig nettsky-aktør samt at de har fått en dominerende posisjon i e-bok markedet med sitt lesebrett Kindle.

I september lanserte selskapet også ett nettbrett i konkurranse med Samsungs Galaxy Tab og Apples iPad, da Kindle Fire ble vist frem av Amazons gründer og toppsjef Jeff Bezos. Nettbrettet blir tilgjengelig for en langt lavere pris en konkurrentene og marginene blir syltynne. Håpet er at Kindle-kjøperne vil kompensere for dette ved å bruke mye mer penger i Amazons nettbutikk.

Men Bezos & Co. forventer kraftig fremtidig vekst. Det vitner selskapets meget ekspansive investeringer om.

Da selskapets resultater for tredje kvartal ble fremlagt tirsdag ble markedet regelrett skremt over pengebruken.

Aksjekursen falt ifølge Wall Street Journal med 12 prosent etter at selskapets resultater falt med 73 prosent. Dette til tross for at omsetningen steg med hele 44 prosent. Nettoresultatet endte med et overskudd på 63 millioner dollar, fra 231 millioner dollar samme periode året før. Salgsinntektene steg til 10,88 milliarder dollar, fra 7,56 milliarder dollar samme periode i fjor.

Antall ansatte har steget kraftig, til 51.300 i tredje kvartal fra 31.200 ansatte samme kvartal i fjor. Driftskostnadene økte til 10,8 milliarder dollar, en vekst på 48 prosent fra samme kvartal i fjor.

Jeff Bezos, Amazons grunnlegger og toppsjef, åpnet lommeboken i tredje kvartal.
Jeff Bezos, Amazons grunnlegger og toppsjef, åpnet lommeboken i tredje kvartal.

Pengene har stort sett gått til å øke kapasiteten for nettjenester, blant annet har Amazon begynt å tilby video over nettet. Men de har også bygget en rekke nye varehus for å effektuere ordrer.

Men markedet reagerte også negativt på selskapets konservative anslag for resultatet i fjerde kvartal, som takket være julehandelen er svært viktig for et handelsselskap.

    Les også:

Til toppen