Pensjonen kan strande uten flere IT-folk

Pensjonsreformen er Norges største SOA-prosjekt, og NAV trenger IT-folk i rekordfart.

Nye pensjonsregler i Norge er et av Norges største IT-prosjekter i milliardklassen. Arbeidet med pensjonsreformen har pågått i mange år og innebærer blant annet pålagt tjenestepensjon i alle bedrifter.

IT-løsningen skal etablere automatisk saksbehandling og selvbetjeningsløsninger over Internett for publikum.

Regjeringen anslår at de totale reformkostnadene vil komme på om lag fire milliarder kroner – inklusive IKT-utgiftene på 1,3 milliarder. De årlige utgiftene framover vil bli styrt av takten for etablering av NAV-kontorene.

Dette er mat for sultne konsulentselskaper, og NAV er svært attraktiv som den største brukeren av IT-tjenester i offentlig sektor med de nye reformene. Accenture har vært ansvarlig for forprosjektet med opptil 80 personer som har jobbet mot NAV. IBM tapte den viktige NAV-kontrakten, mens CapGemini og Steria har også nytt godt av konsulentoppdrag mot den offentlige aktøren.

Nå trenger NAV flere IT-folk i rekordfart til å sluttføre IT-prosjektet som skal være på plass innen 2010.

Fase 2 er allerede avsluttet med nytt saksbehandlingssystem for pensjon og en selvbetjeningsløsning for publikum. Disse skal gi høy servicegrad overfor brukerne og redusert ressursbehov i framtidig saksbehandling. Systemene skal understøtte de framtidige arbeidsprosessene på pensjonsområdet i NAV. De nye systemløsningene skal tas i bruk i løpet av 2008.

Fase 3 er innføringen av det nye regelverket. De foregående faser skal forberede for implementering av en modernisert folketrygd.

I en dobbeltsidig annonse i Aftenposten søker NAV etter i alt 25 IT-folk. Ifølge avdelingsdirektør Karl-Henning Rørstad i NAV er 17 av disse øremerket til pensjonsreformen.

Man tenker kanskje ikke på NAV som noen IT-bedrift, men med sine 200 ansatte som jobber med drift og utviklingsoppgaver, har NAV et betydelig IT-miljø målt i forhold til norske bedriftsstørrelser.

Nå skal altså NAV ha 25 nye IT-folk i et arbeidsmarked som nærmest er støvsuget. Stillingene er alt fra funksjonelle til teknisk brukerstøtte, og NAV vil satse på tjenesteorientert arkitektur (SOA) for å kunne harmonisere eldre teknologi med ny.

- Hvordan skal dere klare å skaffe 25 høyt kvalifiserte IT-folk i et så trangt arbeidsmarked til en statlig lønn?

– Vi klarer nok ikke å følge opp med lønninger som i det private, men vi har et teknisk fagmiljø med store og omfattende løsninger som vil trigge folk til å søke til oss, hevder Rørstad til digi.no.

Han forteller om IT-folk som har sluttet i NAV, men kommer tilbake på grunn av det gode miljøet.

Til toppen