Pensjonistene inntar surfeposisjon

Ferske målinger av hjemmesurfernes vaner for mars, viser at landets eldste nå er de suverent mest ivrige brukerne av Internett. Eller; de bruker i hvert fall lengst tid på nett.

Blir musesyke snart en vanlig alderdomsplage? Det er Nielsen//NetRatings som spør. Analyseselskapet registrerer nettvanene til et utvalg på 3.000 norske hjemmesurfere, og målingen for mars måned viser at pensjonistene er de ivrigste nettbrukerne.

Målingene viser også (ikke uventet, men akk så tragisk, red. anm.) at Big Brother øker sin popularitet kraftig. TVNorges virkelighetsdrama, der man kan følge med på hva noen ungdommer foretar seg i et hus på Lysaker, er nå blitt det sjette mest besøkte nettstedet i landet. Nielsens//NetRatings opplyser at hver tredje aktive hjemmesurfer klikker seg inn på Big Brother jevnlig.

Det er nå i overkant av 2,2 millioner nordmenn som har tilgang til Internett. Og den mannlige delen av befolkningen surfer mest. Andelen i mars er på drøye 58 prosent. For første gang siden desember 2000 har kvinneandelen falt noe, fra 42,6 prosent i februar til 41,7 prosent i mars.

Både menn og kvinner økte sin tidsbruk på nettet i mars, med cirka 20 minutter hver. Mennene er i snitt på nett i seks timer og 50 minutter i måneden, mens kvinnene er pålogget i fire timer og 23 minutter.

Hver bruker er i gjennomsnitt innom 17 forskjellige nettsteder i måneden hjemmefra, og de er pålogget cirka 24 minutter av gangen, 15 ganger i måneden.

Den eldre delen av hjemmesurferne bruker mer og mer tid på Internett i forhold til andre aldersgrupper, skal vi tro målingene til Nielsen//NetRatings. De
mellom 55 og 64 år surfet i snitt syv timer og 32 minutter i mars måned, mens de som har passert 65 år lå på syv timer og 52 minutter i snitt.

Til sammenlikning var de mellom 35 og 49 år på nett kun i fire timer og 49 minutter. Det er bare de yngste mellom 12 og 17 år som kan konkurrere med eldste; denne aldersgruppen var pålogget i syv timer og 22 minutter.

De eldre ser ut til å foretrekke portaler, søkemotorer og nyhetstjenester, viser analyser utført av Nielsen//NetRatings. SOL, Startsiden, Aftenposten og VG er blant de mest populære nettstedene.


De mest populære kategoriene av nettsteder for hjemmesurferne er fremdeles portaler/søkemotorer (ca. 1.302.000 brukere), telekom/internettjenester (ca.
840.000 brukere) og nyheter (ca. 833.000 brukere).

Kategorien underholdning ligger nå på fjerde plass og har økt fra 518.000 brukere i februar til hele 730.000 brukere i mars. Analyseselskapet konkluderer med at dette skyldes Big Brother. Nettstedet deres var besøkt av nesten 460.000 brukere i mars.

Bare SOL, Kvasir, Starsiden, MSN og Microsoft var mer besøkt, med SOL på topp med 704.000 brukere. Til sammenlikning ble VG besøkt av rundt 341.000 hjemmesurfere og Nettavisen av 213.000.

Til toppen