Pent overskudd i Lenovo

Lenovos første kvartal etter overtakelsen av IBM PC er overraskende positivt.

Den kinesiske PC-leverandøren Lenovo offentliggjorde i går sine tall for juni-kvartalet, det første kvartalet etter fullføringen av kjøpet av IBMs PC-avdeling. Kjøpet gjorde Lenovo til verdens tredje største PC-leverandør, etter Dell og HP.

    Les også:

Lenovo har i dag sitt hovedkontor i USA, men er notert på børsen i Hongkong. Tallene for juni-kvartalet viser en omsetning på 19,6 milliarder hongkongdollar, tilsvarende 2,5 milliarder US dollar, og et resultat på 357 millioner hongkongdollar, tilsvarende 46 millioner US dollar.

Lenovo har med andre greid å opprettholde et overskudd, trass i at storparten av omsetningen nå kommer fra en avdeling som påførte sin tidligere eier et stort underskudd.

Sammenlikningen med samme kvartal er vanskelig. Lenovo oppga ingen proforma tall for et tenkt forent selskap i juni-kvartalet i fjor. Lenovo selv omsatte da for 5,88 milliarder hongkongdollar (760 millioner US dollar) og oppnådde et resultat på 337 millioner hongkongdollar (43 millioner US dollar). IBMs PC-avdeling omsatte i juni-kvartalet 2004 for 2,7 milliarder dollar. Lenovos juni-kvartal i år omfatter ikke IBMs PC-avdelings omsetning i april, på 564 millioner dollar.

Slår man sammen IBM PCs omsetning for april i år med Lenovos omsetning i juni-kvartalet i år, får man 3,06 milliarder US dollar. Slår man sammen Lenovo og IBM PC for juni-kvartalet i fjor, får man 3,46 milliarder dollar, altså samlet sett 400 millioner dollar mer enn i år.

Bildet kompliseres av at Wall Street-børsen og Hongkong-børsen stiller ulike krav til bokføring. IBM kunne bokføre en PC når den var levert, mens Lenovo må vente til pengene er på konto. Det innebærer en forskjell i årets omsetning på mellom 100 millioner US dollar og 200 millioner, ifølge finansdirektør Mary Ma i Lenovo til Wall Street Journal. Det reduserer den samlede omsetningssvikten til mellom 200 millioner dollar og 300 millioner dollar.

Lenovo innrømmer å ha mistet noen tidligere IBM PC-kunder. Selskapet framhever at det har intervjuet 5000 globale kunder, og registrert at 93 til 95 prosent av dem var enten «svært tilfredse» eller «nøytrale» i forhold til det å videreføre kundeforholdet.

Til toppen