Per Boasson overtar konkursbo fra Screen Media

Screen Medias datterselskap, Spekter Interaktiv, gikk tidligere i uken konkurs for andre gang. Nå redder IT-investor Per Boasson selskapet etter en henvendelse fra de ansatte.

- Det var ikke lenge jeg fikk anledning til å være arbeidsledig, sier en lettet Thorstein Rinker til digi.no.

Han sluttet som administrerende direktør i Spekter Interaktiv for drøyt én uke siden. Selskapet ble begjært konkurs i Oslo Skifterett mandag denne uken.

I mellomtiden hadde de ansatte i Spekter desperat prøvd å få til en løsning med investor Per A. Boasson.

- Det er ikke så lenge siden jeg ble kontaktet av medarbeiderne i Spekter som ville ha oss inn som aktører på eiersiden, sier Boasson til digi.no.

- Vi snakket først med de tidligere eierne av selskapet for å gjøre noe sammen med dem. Da de ikke ønsket det, gikk vi videre med andre aktører. Vi går nå inn sammen med Lime Venture, sier han og opplyser at de to venture-selskapene, Ventor as og Lime Venture, eier 50 prosent hver.

Det er Screen Media, selskapet bak sofa-PC-en FreePad, som var de tidligere eierne Boasson har hatt samtaler med.

Boasson sier til digi.no at han også har sett på muligheten for å investere i Screen Media. Den vanskelige finansielle situasjonen har vært en føljetong som har vart i hele høst og blant annet gitt seg utslag i at de Screen-ansatte ikke har kunnet heve lønn siden august.
- Det er ikke aktuelt for oss å investere i Screen. De sitter med en veldig spennende idé, men vi valgte å avstå, opplyser Boasson.


Nå skal han sørge for at Spekter greier seg i markedet fremover. Det kan bli utfordring nok, med mange konkurrenter og selskapets historikk.

Allerede i juli 1999 gikk selskapet (den gang Spekter Bergen) konkurs for første gang. Da flyttet brødrene Nicolay Dirdal og Richard Dirdal hovedkontoret fra Bergen til Oslo og gikk etter hvert sammen med Screen Media, selskapet til en tredje bror, Carl Henrik Janson.



Nå skal Boasson forsøke en tredje gang, med åtte ansatte og Rinker ved roret. Spekter har allerede en stor kundegruppe, ikke minst innen mediebransjen, som benytter iMaker. Kampanje, Økonomisk Rapport, A-pressen og TVNorge er noen av bedriftskundene.


- Det er en veldig spennende kundegruppe selskapet sitter med, og kundene har ønsket, så langt jeg vet, oss velkommen som eier. Kundene liker produktet og er godt fornøyd med funksjonaliteten i iMaker. Det største konkurransefortrinnet vårt er at systemene er oppe og går, og vi får vist hva vi er gode for, mener han.

Til toppen