Permanent ny leder-duo i SOL

Nyansatt konserndirektør for Schibsted Multimedier, Sverre C. Munck sier at både ledelsestrukturen og lederkabalen for neste SOL-fase nå er lagt. Den tidligere Schibsted-ansvarlige for finans og økonomi mener alle de tre nye i ledelsen vet hva som forventes av dem.

Kristin Skogen Lund (32) gikk fra en divisjonsdirektørstilling i Coca-Cola i Sverige til salgsdirektør for SOL AS i mai 1998. Deretter var veien kort til topps i SOL-systemet og den administrative toppstillingen..

Niels Røine er en atskillig mer kjent figur innen mediebransjen. Han sluttet som redaktør for VGs multimedieavdeling for å sitte i Schibsted-konsernet. Etter knapt et halvt år tar han altså over halve stillingen til eks-SOL-konge Erik Hagen, dvs. blir

ansvarlig redaktør for SOL AS.

- Dette har gått usedvanlig fort, sier konserndirektør Sverre C. Munck i Schibsted som bestemte det hele i et styremøte sist fredag. Han tok selv nylig over både konserndirektørstillingen og (snart) styreformannsvervet i SOL etter Birger Magnus.

- Vi ble sammen enig om at det var dette bedriften trengte nå. På allmøtet i dag takket Erik Hagen for seg og fikk betydelig applaus.Han har stått på og utvist en betydelig entusiasme og engasjement i en ekstraordinær tid. Han har gått inn i stillingen uten å ha fasitsvarene, sier Munck og mener at tiden var moden for et skifte.

- Erik Hagen har drevet med dette en god stund, så det kan lett bli en del slitasje i en turbulent tid. Vi kom til den erkjennelsen at vi trengte nye krefter for å revitalisere hele organisasjonen.

- Men kom dere ikke til denne erkjennelsen litt sent?

- Det har jeg ingen kommentar til, sier Munck.

Både Skogen Lund og Røine er i utgangspunktet begge konstituerte, men både ledelsesstrukturen og lederkabalen er tenkt å være permanent, ifølge Munck.

- Skogen Lund har vært veldig sentral i utarbeidelsen av den nye forretningsplanen i de fire månedene hun har jobbet i SOL. Hun et godt grunnlag for å klare de utfordringene som ligger der med hennes bakgrunn fra markeds- og salgsarbeid. Hun har jo betydelig ledererfaring fra større organisasjoner i inn- og utland og har fått de aller beste skussmål, sier Munck.

Han tenker først og fremst på bakgrunnen fra Coca-Cola og divisjonsdirektørstillingen i Sverige pluss salgs- og markedsdirektørstilling i Norge. Før 1995 var hun også produktsjef i forbrukergiganten Unilever i Paris.

Skogen Lund vil være sentral i den nye strategien som nå blir lagt og som gjorde at Erik Hagen ble byttet ut.

- Når det gjelder Niels Røine mener vi at Niels besitter noe av det beste som finnes av tradisjonell mediekompetanse i tillegg til at han ser de nye medienes muligheter. Kombinasjonen er viktig når vi har lagt lederkabalen, sier Munck som selv er blitt valgt for å få en viss kontroll over kostnadssluket SOL.

- "Økonomisk tyngdekraft gjelder også i cyberspace". Det er et sitat jeg har funnet på selv. Det ligger helt klare forventninger til meg og den nye ledelsen i SOL. Vi må oppnå en betydelig resultatforbedring., sier han.

Munck har vært med siden våren 1996, først som styremedlem i Schibsted Nett, så i SOL fra januar 1997.

- Jeg har fulgt utviklingen på strateginivå i Schibsted. Nå som SOL har vært gjennom begynnerfasen, kommer den vanlige business-hverdagen. Det er her blant andre Kristin Skogen Lund kommer inn med sin erfaring fra salgs- og markedssiden.

Til toppen