Personvernaktivister avviser DoubleClicks forsvarskampanje

DoubleClick høstet bare kjeft når de forsøkte å forklare personvernpolitikken sin på mandag. Annonseselskapet hevder å ha innført endringer som skal beskytte nettbrukeres privatliv bedre, men blir ikke trodd.

Amerikanske DoubleClick (DC) har blitt kritisert for sine planer for omfattende sporing og innsamling av informasjon om nett-brukere. Mandag startet de forsøkene med å svare på noe av kritikken gjennom en massiv mediakampanje, melder Reuters.
Les de tidligere artiklene om saken:
Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor
DoubleClicks nettsteder bombardert med e-post
Serverer småkaker for første gang i det amerikanske Senatet

Et av virkemidlene er et nyopprettet nettsted kalt www.privacychoices.org, som skal bidra til folks forståelse og aksept av nett-reklame. Men tiltakene blir fortsatt karakterisert som ufullstendige av personvernaktivister. En av disse aktivistgruppene har tidligere i år klaget DC inn for Federal Trade Commission, og en annen har startet en protestaksjon på nettet mot deres foreslåtte metode.

- Det finnes ingen antydning i dagens kunngjøringer om at DoubleClick har planer om å jobbe seriøst med de seriøse personvernproblemene vi har påpekt, sier Deirdre Mulligan fra Centre for Democracy and Technology i Washington.

- DoubleClicks unnskyldning med at folk kan 'velge seg ut' av overvåkningen er grovt utilfredsstillende, da folk flest ikke engang vet at noen sporer deres aktiviteter, sier president fra personvernorganisasjonen Junkbusters.com, Jason Catlett, til Reuters.

Oppblomstringen av Internett-selskaper med online kundebaser, og behov for spesialisert markedsføring har skapt nye problemer for dem som prøver å holde kontroll på hvem som vet hva om hvem.

- Mye av ansvaret for den enkeltes personopplysninger ligger hos brukeren selv, men folk er ikke interessert i personvern før den dagen de føler at det blir krenket. Det blir viktigere og viktigere å bevisstgjøre folk om at personopplysninger er verdifulle, at de er en viktig handelsvare på Internett, sier informasjonssjef i Datatilsynet, Hege Njaa Rygh til digi.no.

- Nye lover som skal regulere disse tingene ligger klar til behandling i Stortinget, samtidig som det er en klar tendens at ansvaret for personlige opplysninger skyves over på den enkelte. I kravet til konsesjon kommer i fremtiden til å senkes, nettopp fordi selskapene må spørre den enkelte om lov før registrering. Ressursene vil flyttes over på i større grad å kontrollere at de ikke går utover avtalene, sier Rygh.

DoubleClick lever av å plassere annonsebannere på Internett, og har i det siste høstet storm over sine planer om å samle 'mapper' på alle som besøker sidene de annonserer på. Selskapet har inngått avtaler om å kjøpe personlig informasjon om nettsurfere fra sider som krever registrering. Når de først har et navn, kan de koble dette opp mot databasen Abacus, som inneholder adresse- og forbruks-informasjon om 90 prosent om husstandene i USA.
Dette foregår ikke i Norge, ifølge DoubleClick Scandinavia.

Til toppen