FORBRUKERTEKNOLOGI

Phonzo kan bli et nyttig supplement

Førsteinntrykket den norske Skype-utfordreren Phonzo gir, er at den kan bli et nyttig supplement til mobilen.

2. juni 2005 - 08:02

Norske Phonzo lanserte onsdag sitt alternativ til Skype og bredbåndstelefoni. Tjenesten markedsføres som mobil IP-telefoni.

    Les også:

For demonstrasjonen hadde selskapet avtalt å ringe den tidligere proffsyklisten Dag Otto Lauritzen, som for tiden er på tur i Spania. Men som kjent gjennom Murphys lov, alt som kan gå galt vil gå galt, og på det verst tenkelige tidspunkt.

Linjen ble brutt flere ganger, og det var tydelige tegn på forsinkelse.

Våre tester har så langt vist at det ikke bare var dårlige unnskyldninger når Phonzo skyldte på dårlig mobilforbindelse til Lauritzen, som var på sykkeltur i Spania.

Både til fasttelefoner og mobiltelefoner i Norge og utlandet har tjenesten for oss vært helt stabil. Det er så langt ingen tegn på forsinkelse.

Lyden er helt akseptabel. Den er ikke like krystallklar som man kan forvente på vanlig fasttelefon, men litt bedre enn erfaringene med Skype, og står ikke tilbake for Telio. Det er lett å forstå hva den andre sier.

Kvaliteten er likevel ikke helt god nok til å ta de viktigste samtalene. Prisen for en samtale til fasttelefon i Norge er heller ikke vesentlig lavere per minutt enn vanlig fasttelefon, med 14 øre. Men som en tjeneste uten faste kostnader kan det være et godt supplement til mobiltelefonen.

Selv om tjenesten markedsføres som mobil IP-telefoni vil den sannsynligvis være en vel så stor trussel mot fastnett som mobiloperatørene. Mange har allerede kuttet ut fasttelefonen og bruker bare mobiltelefon. Ved å kombinere mobiltelefon med Phonzo eller liknende billige tilbud, vil kundene enda lettere kunne kutte ut fastnett. Da kan de ta de lange samtalene på Phonzo til fastnettpris, og de viktige på mobilen.

Teknologien og samtalekvaliteten må bli en god del bedre før man baserer viktige samtaler på denne typen tjenester. Under lanseringen av selskapet la Phonzo frem et regnestykke som viste at de var billigste totalleverandør av et norsk gjennomsnittsforbruk på telefoni. Smarte kunder vil nok spare penger på å bruke de billigste tjenestene, men det er mindre sannsynlig at store grupper flytter hele sitt forbruk over på Phonzo, med dagens teknologi.

Som mobil enhet er Phonzo dessuten nesten helt uegnet til å ta imot samtaler når man er på farten. Programmet kan ikke erstatte tilgjengeligheten man oppnår med mobiltelefon. Man kan bare nås hvis man er koblet til bredbånd, enten via fastnett eller WLAN, og det finnes ennå ikke så fryktelig mange gratis WLAN-soner.

Phonzo har imidlertid en funksjon som setter samtalen videre til et annet nummer hvis man ikke svarer på Phonzo-nummeret. Dermed kan man få billigere samtaler i de tilfellene man faktisk er pålogget, og bli nådd på mobilen ellers. I vår test ble vi imidlertid satt direkte videre, ikke etter 15 sekunder slik vi ba om.

Mobiltelefoner med 3G vil riktignok gi både nok båndbredde til å kjøre Phonzo og stadig bedre dekning. Men ifølge Phonzos teknologidirektør har disse nettene et problem med for dårlig responstid, som gir forsinkelse av tale, på tross av at båndbredden er god nok. Dessuten finnes det foreløpig ingen Phonzo-klienter for andre mobile systemer enn Microsofts.

Mobiloperatørene vil neppe miste mange abonnenter til Phonzo, men de kan miste noen ringeminutter som de i det siste har tatt fra fastnett.

Phonzo er avhengig av bedringer både i egen teknologi og nettverkene før de virkelig kan bli et alternativ og ikke et tillegg.

Til utenlandstelefoni er Phonzo rimelige, omtrent i samme klasse som Skype. Når man er ute og reiser kan man dessuten ta lange samtaler hjem til 14 øre minuttet hvis man er i en sone med nettilgang. Mobilselskapene tar meget godt betalt når man er ute og reiser, gjerne mellom fire og åtte kroner, så dette kan svi skikkelig.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.