Picasso skal hjelpe Apple

Søndag startet Apple Computers nye reklamekampanje på TV i USA. Kreative genier som Einstein og Picasso (bildet) brukes for å banke inn budskapet om at Apple er et verktøy for kreative mennesker.

Reklamekampanjen gikk på luften i forbindelse med en Disney-serie fra det amerikanske TV-selskapet ABC søndag kveld. I en 60 sekunders annonse under TV-premieren av filmen Toy Story - en film hvor Steve Jobs' selskap Pixar hadde en sentral rolle - søkte selskapet å banke inn budskapet om at Apple er for annerledes tenkende. Kampanjen har fått navnet "Think Different."

Apple fremhever kreative genier, både levende og døde, som har vært med på å endre verden i dette århundre. Albert Einstein, Mahatma Gandi, Pablo Picasso, Martin Luther King, John Lennon, Ted Turner, Martha Graham, Jim Henson, Thomas Edison, Alfred Hitchcock, Richard Branson, Muhammed Ali, Maria Calas, Frank Lloyd Wright, og Amelia Erhart er blant kjendisene Apple bruker i kampanjen.

- "Tenk annerledes" feirer sjelen i Apples varemerke - at kreative mennesker med lidenskap kan endre verden til det bedre, sa Steve Jobs, administrerende direktør i Apple Computer. - Apple er dedikert til å lage de beste verktøyene for kreative individer over alt.

Selskapet legger ikke skjul på at det ønsker å gjenskape en effekt tilsvarende den Apple oppnådde i forbindelse med den legendariske 1984-reklamen under SuperBowl.

Denne gang vil Apple benytte medier som selskapet tidligere ikke har brukt - som frittstående boards, veggreklame, postere på busser og holdeplasser, i tillegg til tradisjonelle kanaler som TV, avis, og magasiner.

Endel bransjefolk har rost kampanjen som kreativ og effektfull. Andre har kritisert den skarpt og mener den er for fokusert på fortiden og sier lite om Apples fremtid. I reklamen søndag var det bare da Apple-logoen kom frem mot slutten at det var klart at det dreide seg om en annonse fra selskapet.

- Reklamen er irrelevant i forhold til forretningsproblemene selskapet har, sa Allen Adomson, bedriftsrådgiver i Landor Associates, til USA Today. - De burde si: her er fem rasjonelle grunner for hvorfor det å kjøpe en Apple datamaskin ikke er en idiotisk avgjørelse. Nå har folk ingen rasjonelle grunner for å kjøpe dette produktet.

Analytiker Barry Bosak hos investeringsselskapet Smith Barney, er mer positiv.

- Apple trenger konsekvent og vedvarende annonsering, sa Barney. - Steve Jobs brukes sin person for å få ting i gang igjen, og hvis denne annonsekampanjen er det som skal til, mener jeg at det er riktig.

Reklamekampanjen er laget av TBWA Chiat/Day, byrået som også skapte Apples 1984-reklame.

Til toppen