Piirka kunne ikke redde Inpoc-ansatte

Schibsteds Per Håkon Fasting har fortsatt klokkertro på ringetoner og rapporterte en meget sterk økning i omsetningen første halvår av 2002. Likevel må fire personer forlate Inpoc.

29 millioner kroner hadde Schibsted Telecom i omsetning i 2001. Det er gjennom mobilselskapet Inpoc at omsetningen kommer.

I fjor endte det negative resultat før skatt på 19,6 millioner kroner, "omtrent som budsjettert", ifølge Per Håkon Fasting som er sjef for både Schibsted Telecom og Inpoc.

En liten del av omsetningen kom imidlertid første halvår (kun syv millioner), det meste skjedde i annet halvår. Dermed blir økningen i omsetningen for første halvår 2001-2002 meget sterk, fra syv til 20 millioner kroner. Ser man imidlertid på omsetningen for andre halvår i fjor, var den høyere (22 millioner kroner) enn første halvår i år.

- Det går jo ikke an å se på ulike sesonger. Du må sammenligne med samme periode i fjor. Da har vi hatt en meget sterk økning, sier Fasting til digi.no.

Mobilvirksomheten i Schibsted hadde 40 ansatte i Norge, Sverige og de baltiske landene, men nå har fire ansatte i Inpoc Norge fått tilbud om sluttpakker.

- Det er en markedsjustering, vi skilles som venner, sier Fasting og kan fastslå at kostnadsbildet forbedres. Det er likevel røde tall i regnskapet både i år og i 2003. Det er først i 2004 at plusstallene i regnskapet etter planen skal dukke opp.

Mens det var kontrakter med mange nye leverandører som dro opp omsetningen fram til jul i fjor, har det svært populære TV-programmet 'Borettslaget' på NRK vært en hitvinner innen mobile tjenester i år.

Inpoc har samarbeidet med NRK Aktivum for å selge mobiltjenester basert Borettslaget. For 20 kroner kunne mobilbrukerne få finske Piirka eller driftsleder Narvestad til å svare på telefonen, mens logoer og bildebeskjeder koster ti kroner.

Fasting mener at Robert Stoltenbergs rollefigurer er et svært godt eksempel på at mobil underholdning har en lys fremtid så lenge innholdet er godt nok. Samtidig ser han en forskyvning i hvilke produktkategorier som er populære.

- Voice har blitt viktigere, noe 'Lurofonen' er et godt eksempel på, sier han og har absolutt ikke gitt opp markedet for ringetoner, selv om det hittil har vist seg som en farsott som først og fremst nådde topp-punktet i fjor.

Les sak om Dagbladet.no her:

- Det er et marked som vi defintivt ikke har sett slutten på. Hos oss har bruken stabilisert seg noe, men polyfoniske ringetoner kommer, det viser ikke minst salget i det japanske markedet. Med nye terminaler vil ringetoner fortsatt være blant topp 3 på inntektssiden i tillegg til billedbeskjeder og andre kommunikasjonstjenester, mener Fasting.

Til toppen