Piratene gjør Youtube lønnsom

Nettstedet har inngått praktiske avtaler med film- og tv-bransjen.

Tiden da Youtube ble stilt i forlegenhet og saksøkt fordi entusiastiske brukere la ut piratkopierte klipp fra populære filmer og tv-serier, er nå definitivt over, går det fram av en reportasje i New York Times.

Det som har skjedd, er at Google-sjef Eric Schmidt – Youtube er, som kjent, datterselskap av Google – har tatt noen grep for å dreie samtalene mellom Youtube og tv- og filmbransjen bort fra opphavsrett og over til praktiske forretninger.

Opphavsrettsinnehaverne har latt seg overbevise om at Youtubes teknologi for å avdekke piratkopiert materiale – kjent som Content ID – faktisk virker, og kan brukes til annet enn sensur.

I stedet brukes de til målrettede annonser, der inntektene fordeles mellom Youtube og opphavsrettsinnehaverne.

Et eksempel er et piratkopiert utdrag fra tv-serien Mad Men, som ble lagt ut på Youtube nylig. Varselet fra Content ID ble sendt til Lions Gate, selskapet bak serien. I stedet for å saksøke Youtube-brukeren TomR35, gikk Lions Gate med på å utstyre utdraget med annonser, og dele inntektene med Youtube.

Et annet eksempel er en piratkopiert opplasting av Eminem-sporet «Not Afraid». Sporet ble utstyrt med poppoppannonser som lot folk kjøpe det – også som ringetone – og Youtube delte annonseinntektene med opphavsrettsinnehaveren.

Ifølge Youtube klikkes det nå på i overkant av 14 millioner videoer i uken. 2 milliarder av disse – 50 prosent mer enn for et år siden – er utstyrt med tilpassede bannerannonser. Man kan anta at økningen i stor grad skyldes den nye forretningsorienterte utnyttelsen av piratkopierte videoer.

Ifølge analytikere er økningen i bannerannonser nok til å gjøre Youtube lønnsom i år, for første gang.

Omsetningen – som ikke går fram av Googles offentlige regnskaper – anslås til 450 millioner dollar i år, og skal ha doblet seg hvert år de siste tre årene. Youtube ble kjøpt av Google for 1,65 milliarder dollar i 2006, og fikk klar beskjed for halvannet år siden om å begynne å satse på å skaffe seg inntekter.

Det er ikke bare store innholdsleverandører som tjener på den nye praksisen i Youtube.

Annonsene har også vist seg å være en ny inntektskilde for amatører som har bygget opp en stor tilhengerskare på nettstedet. Hundrevis av disse skal nå være i stand til å tjene mer enn 100 000 dollar i året på å legge ut videoer på Youtube.

Til toppen