Piratene kjøper mest film på nett

BI-forskere overrasket.

Undersøkelsen ved Handelshøyskolen BI viser at 36 prosent under 30 år benyttet seg av betalt nedlasting av film eller TV-serier i perioden fra mai til november i fjor.

På samme tid var det 29 prosent i denne aldersgruppen som lastet ned gratis filmer, mens tallene for befolkningen som helhet var henholdsvis 13 prosent (betalt) og 12 prosent (gratis).

55 prosent av befolkningen har kjøpt en DVD eller flere i perioden mai-november 2008, og disse kjøper i snitt 6,6 DVD-er. 69 prosent av dem mellom 15 og 29 år har kjøpt DVD i samme periode.

- Det er overraskende at så mange oppgir et så høyt konsum av film og TV-serier i form av betalt nedlastning. Tilbudet av slike tjenester er fortsatt ganske begrenset og de representerer kun marginale inntekter for bransjen sammenlignet med for eksempel DVD markedet, sier førstelektor Terje Gaustad.

Nettbrukerne er storkonsumenter sammenlignet med gjennomsnittet av de 55 prosentene av oss som i samme periode kjøpte DVD i butikken.

Undersøkelsen viser videre at det ikke er noen forskjell i antall DVD-kjøp når man sammenligner mellom de som laster ned mye fra nettet og de som ikke gjør det.

Dessuten har forskerne funnet ut at de som laster ned mest gratis, også ligger suverent i tet når det gjelder å betale for nedlastingen.

Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med Handelshøyskolen BI og Perduco. Datainnsamlingen er gjort på telefon (CATI) i perioden 14. til 28. november 2008. Utvalget kan defineres som et kvoteutvalg. Det er kvotert inn minst 100 i hvert fylke, noe som gir fylkessammenlignbare tall.

Til toppen