Instagram la på seg store deler av sine 30 millioner brukere siste år, og det utelukkende på iOS-plattformen. For bare en uke siden ble appen tilgjengelig også til Android, og dermed er det duket for enda mer vekst.

Pissredde Zuckerberg

KOMMENTAR: Derfor kvitter Facebook seg med en giftig konkurrent.

«En million dollar er ikke kult. Vet du hva som er kult? En milliard dollar.»

Det muligens oppdiktede sitatet og verdivurderingen av Facebook, udødeliggjort av Justin Timberlake i rollen som Napster-gründer Sean Parker i filmen The Social Network, må ha vært i tankene til Instagrams unge gründere da de mandag solgte seg til Facebook. Nettopp for en cool billion i cash og aksjer.

Virkeligheten har en tendens til å overstige Hollywoods villeste fantasier. Mark Zuckerberg & co. blar altså opp 5,8 milliarder kroner.

Det er en sjokkerende pris for et selskap med 13 ansatte, som til alt overmål ble startet for bare 18 måneder siden.

Instagram er en gratis fotoapplikasjon, som lar brukerne kjøre bilder fra mobiltelefonen gjennom ulike filtre. Typisk for å skape inntrykk av at bildet er gammelt, for eksempel knipset med et Instamatic-kamera (det er vel der navnet stammer fra) på 1960- eller 1970-tallet. Resultatet deles i sosiale kanaler som Facebook og Twitter, eller i Instagrams eget nettverk.

Men det finnes flust med alternativer som lar brukerne fikle frem effekter på mobilbildene sine. Teknologien er altså ikke særlig unik. Så hva er da verdien?

Verdens største sosiale nettverk har allerede minst 845 millioner brukere. Den populære fotodelingsappen de kjøper har visstnok 30 millioner, men trolig er mange av dem allerede registrert på Facebook.

Instagram har heller ikke rukket å innføre reklame og har ingen synlige inntekter. En kapitalutvidelse så sent som i forrige uke verdsatte dem likevel til 500 millioner dollar, ifølge AllThingsD.

Hvordan kan Facebook få dager senere da rettferdiggjøre å punge ut en milliard dollar?

Svaret synes å være plattformen. Og et klart defensivt grep.

Instagram er nemlig ikke bare en fotoapp, men også et sterkt voksende sosialt nettverk. Og i motsetning til Twitter og Facebook er Instagram født og skapt for mobil, der den neste milliarden brukere ifølge telebransjen vil komme.

Mark Zuckerberg sier i en kunngjøring at selv om produktene komplementerer hverandre, så skal Instagram vokse videre og stå på egne bein.

«I flere år har vi satset på å skape den beste opplevelsen for deling av bilder med venner og familie. Nå får vi også anledning til å jobbe nærmere med Instagram-teamet for å tilby også den beste opplevelsen for deling av vakre mobilbilder basert på interessene dine».

Facebook-gründeren skriver også at dette sannsynligvis er første og siste gang de kjøper et selskap med så mange brukere.

Her ligger det en erkjennelse av at Instagram har fått til mobilopplevelsen mye bedre enn de selv har klart. Eller makter å få til med sine om lag 1000 ansatte.

Nå blir Zuckerberg kvitt en åpenbart giftig konkurrent. Samtidig får Facebook flere bein å stå på. Det kan bli viktig når de senere finner ut hvordan de kan tjene penger på mobilbrukerne sine.

IT-analytiker Om Malik skriver at Facebook må ha vært pissredde. Zuckerberg fant i Instagram for første gang en farlig konkurrent, som ikke bare kunne spise av fatet deres, men også kunne ødelagt deres fremtidsutsikter.

    Les også:

Til toppen