Pixelagentene i Media.com regner med overskudd i år

Media.com og Nina Hølke avslører hvor mye det største nettformidlingsbyået omsetter for på Internett-reklame.

Pixelagent Nina Hølke er optimistisk til tross for de tunge tidene både for medieannonsering og internettannonsering. Hun oppgir til digi.no at selskapet regner med å omsette for rundt 60 millioner kroner i det avvikende regnskapsåret 2001-2002 (oktober-oktober).

Selskapet Media.com Interactive er datterselskap til MediaCom som opplevde en totalnedgang i omsetning fra år 2000 til 2001på 75,3 millioner kroner, fra 932,9 millioner i 2000 til 856,6 millioner i 2001.

Media.com Interactive ble opprettet som egen avdeling i 1998 og fikk status som eget selskap i 2000. Hølke innrømmer at året har vært tungt, med frafallet av dotcom-selskaper og med en generell nedgang i reklameomsetningen. For å bøte på dette, har Media.com satset mer på undersøkelser og research på nettet.

- Research er blitt et satsingsområde for Media.com, og vi forsøker å sette det hele i system. Vi analyserer hjemmesidenes server- og besøkstall, og sørger for grundig research samt konkurrent- og kjennskapsanalyser, sier Hølke. Oppmerksomhetstester er et av hjelpemidlene de benytter i arbeidet, og Media.com håper gjennom analyse og rådgivning å kunne kompensere for bortfallet av formidlingskroner på reklamekampanjer.

- Vi er kommet mye mer i dialog i med nettstedene og har på den måten utvidet kundegrunnlaget vårt, sier Hølke som imidlertid innrømmer at det er vanskelig å få inn helt nye kunder på egen hånd.

- 70 prosent av omsetningen vår kommer gjennom morselskapet, men vi er veldig fornøyde med resultatene da alle piler ellers i markedet vender nedover og det er tøffe tider. Dette betyr at vi heldigvis har kommet oss over dotcom-kneika uten å nedbemanne eller foreta oss andre dramatiske kutt.

Media.com består per i dag av ti pixelagenter. Virksomheten er knyttet rundt rådgivning, analyse og kjøp av reklame i digitale medier med et særlig fokus på Internett.

Selskapet har tidligere vist en altfor stor optimisme med hensyn til internettannonsering de siste årene, etter å ha samlet inn tall fra norske nettsteder.

Les sakene her:

Til toppen