Pixelpark vil inn i Norden

Det tyske selskapet Pixelpark dropper sitt planlagte søksmål mot Cell/Mandator og satser heller på å ekspandere i Norden.

Pixelpark er fast bestemt på å ta en bit av det nordiske markedet, selv om den planlagte fusjonen mellom det tyske Internett-selskapet og svenske Cell/Mandator, gikk i vasken.
Les:
Niklas Flyborg: - Overrasket over Pixelpark
Pixelpark: - Svenskene ville ha nytt navn og flere aksjer
Cell benekter skyld i brudd
Pixelpark avlyser fusjonen

I et intervju med digi.no forteller Pixelparkdirektør Dr. Jan Kantowsky at selskapets hovedfokus nå blir lagt på ekspansjon i Europa, blant annet ved å styrke virksomheten i Frankrike, Storbritannia, Spania og Italia. Men Kantowsky forteller at det nordiske markedet er meget viktig for selskapet.

- I Skandinavia har man stor penetrasjon på både mobil og PC. Vi skal være etablert på en eller annen måte i dette området innen utgangen av dette kalenderåret, sier Kantowsky.

Det vil sansynligvis ikke komme på tale med noen rettssak i kjølvannet av fusjonsbruddet mellom det tyske og de svenske selskapene. - Dette ville tatt mye av energien vi trenger til å ekspandere fremover. Men vi har advokater som nå ser igjennom saken, forteller Kantowsky.

Pixelpark begynte å sondere i Skandinavia allerede i november 1999. Da førte de samtaler med flere svenske og norske selskaper om partnerskap og fusjon. Det var Cell/Mandator man endte opp med. Nå skal Pixelpark altså ta runden til de selskapene som ikke ble valgt første gang, i håp om å finne en bedre partner.

- Siden det Skandinaviske markedet er så stort, med mange selskaper som gjerne vil rulle ut, så er oppkjøp det som vil bli fremgangsmåten. Vi tror ikke at organisk vekst er fremgangsmåten her, forteller Kantowsky til digi.no.

At det har vært harde tider på børsene i hele verden, særlig for IT-aksjer bekymrer ikke Kantowsky.
- Vi har et enda bedre utgangspunkt nå. Mange av de dårlige selskapene forsvinner og de gode vil være tilbake, sier Pixelpark-direktøren.

Men organisk vekst vil være strategien i resten av Europa, i markeder som ikke er så modne som det skandinaviske. Kantowsky ser for seg Norden som et godt sted å teste ut nye, avanserte løsninger til mobilt- internett som siden kan rulles ut i resten av Europa.

Til toppen