Pizza-skandale hos Digilog

Konseptet der brukerne samlet poeng ved å se på reklame for å bytte poengene inn i produkter som pizza, ble lagt ned før jul. Digilog-teknologien lever imidlertid videre gjennom et investeringsselskap. Men pizzaregningen på halvannen million vil de ikke overta...

Digilog og Digilog Interactive i Norge ble i november i fjor kjøpt av investeringsselskapet Skaufoss AS. (Historikken kan du følge ved å lese denne saken: Norsk Internett-veteran stenger dørene).

Erik Heggelund, som var ansvarlig for Digilog i Norge mens konseptet var operativt, presiserte overfor digitoday.no i oktober i fjor at alle som har såkalte digger-poeng til gode (man fikk poengene ved å se reklame via Digilog), kommer til å få sine gevinster.

digitoday.no mottok nylig en epost fra en skuffet tidligere digger-bruker. Han hadde fått en orientering fra Digilog der selskapet anbefalte å avinstallere 'digger-en'. " Det betyr at det er en del folk som mister sine digger-poeng uten å få noe for dem", skriver han. Han la også til at han selv hadde nok poeng til en pizza.

- Vi kommer til å rydde opp etter oss, det skal du være sikker på, sa Heggelund til digitoday.no i oktober.

Vegard B. Kjos, som er controller i Skaufoss, sier til digitoday at da investeringsselskapet overtok Digilog, tok de IKKE over forpliktelsene selskapet hadde overfor brukerne som hadde poeng-gevinster til gode.


- Digilog-aktiviteten ble styrt fra Sveits via Focus One Media Group, hvor vi også er aksjonærer. Vårt formål er å ta tak i den norske aktiviteten og snu litt på den. Vi er ikke i mål ennå, og vet ikke helt hvor det vil ende. Selskapet har utviklet en teknologi - så får vi se hva vi kan gjøre med den, sier Kjos.

- Selskapet er ikke operativt markedsmessig, men vi jobber med å få anvendt teknologien, som er egnet for å spre informasjon i mange kanaler.

Kjos vil ikke si noe mer konkret om hvilke planer de har med Digilog. Heller ikke hvor mye de betalte for selskapene.

Han forteller videre at forpliktelsene i forhold til digger-poengene ligger hos selger (som er Focus One). Men dette er et komplekst selskap, og han vet ikke i hvilken del av det forpliktelsene ligger.

- Var det snakk om MYE PIZZA?

- Ja. Det dreide seg vel om pizza for én million - eller halvannen. Men man kan avbryte systemet, fremholder han. - Det er ikke problematisk i forhold til kontraktene som ble tegnet mellom Digilog og brukerne. Juridisk har vi vårt på det tørre. Det samme har de som er ansvarlige for poengene nå.

- Vi ønsket ikke å kjøpe forpliktelsene, men mulighetene, sier han. - Vi tok en risiko da vi kjøpte selskapet. Det lå kostnader der - blant annet fem ansatte - som nå er redusert til tre.

Kjos presiserer at han ikke kan redgjøre for kontraktene som brukerne har inngått med Digilog., men vet at selskapet juridisk sett har kunnet stenge når som helst.

Ingen av de digitoday snakket med hos Focus One Development AS (som er sveitsiske Focus Ones datterselskap) visste noe om hvem som hadde ansvaret for pizzaregningen. Og Mark Bentler i Focus One i Sveits, kunne heller ikke svare.

digitoday.no ble bedt om å ringe tibake senere.


Til toppen