Planlegger 24 timers datafjernsyn

Ziff Davis Inc, et av USAs største forlag for datablader, planlegger en 24 timers fjernsynskanal for datanyheter. For å lokke seere til kanalen, vil ZDTV smelte sammen fjernsyn og Internett.

Den nye fjernsynskanalen skal etter planen lanseres i begynnelsen av neste år, skriver MSNBC. Kanalen vil inneholde datanyheter for forretningsfolk og privatpersoner.

- Fjernsyn er helt klart vår neste grense, sier styreformann Eric Hippeau i Ziff-Davis til nettmagasinet.

Ziff-Davis er allerede med på å produsere fjernsynsprogrammet "The Site" som går på MSNBC.

Nå vil selskapet bruke mellom 80 og 160 millioner amerikanske dollar før den nye satsingen er ventet å gå i pluss. Mer enn 300 mennesker skal etter planen arbeide i det ombygde fjernsynsstudioet i San Fransisco for å gi seerne datanyheter døgnet rundt.

- Markedet for slike nisjekanaler blir stadig tøffere. Men dette er en veldig klar nisje. Og satsingen kommer fra et pengesterkt og respektert selskap. Det betyr at de kan slå gjennom, sier finansanalytiker Larry Gerbrandt i konsulentselskapet Paul Kagan Associates om planene.

Ziff Davis sier i en pressemelding at selskapet er beredt på kamp om plassen i kabelnettet og lokker kabelselskapene med Internett for å inngå avtaler. Blant annet vil selskapet tilby utforming og drifting av nettsteder for de kabelselskapene som inngår avtaler med den nye kanalen.

Også overfor fjernsynsseerne vil Ziff Davis bruke Internett for å få opp lojaliteten til programmene. De fleste programmene vil lages av en fjernsynsjournalist og en nettjournalist. Videre skal programledere bruke Internett under sendingene, for å kommunisere med seerne på direkten.

Det vil også bli koblinger mellom mellom nettstedet til Ziff Davis og fjernsynskanalen, når denne starter sendingene til neste år.

Til toppen