Planlegger banner'ns arvtager

The Internet Advertising Bureau, en sammenslutning av nettreklamebyråene i USA, legger nå frem nye formater for nettreklame. Bannerreklame skal ut og nettets største inntektskilde revitaliseres.

Den amerikanske organisasjonen Internet Advertising Bureau (IAB) kommer til å legge frem syv nye formater for nettannonsering.

Grunnen til dette er at man vil gi ny giv til reklame på nettet. Dette skjer etter at de fleste medieselskapene har opplevd en real nedgang i markedet. Håpet er at man ved nye standarder kan gi annonsører det de vil ha.

- Det er en utbredt erkjennelse i industrien at vi trenger større størrelser for å hjelpe annonsører, klienter og markedsførere til å få budskapet ut, og bruke de interaktive mulighetene som Internett-mediet byr på, sier Richy Glassberg, visestyreformann i IAB, til Cnet.

Det var IAB som i 1996 laget standarder for bannerne vi kjenner i dag.

Banneret har vært en suksess hva utbredelse angår. Nesten uansett hvor på nettet du beveger deg havner du borti en bannerannonse.

Men på den annen side har kritikken reist seg mot formatet. Cnet skriver at responsraten i dag ligger på en av 200, mens de tidligere var på en av 50.

IAB mener ikke at bannerannonsene er døde, tvert i mot - de lever i beste velgående. Men, mener IAB, det er et behov for større bannere og muligheter for mer interaktivitet.

De nye formatene skal gjøre det enklere å manøvrere på selve annonsen. I stedet for å klikke på en banner og komme til en annet nettsted får å få informasjon, kan man få dette ved å for eksempel skrolle på selve annonsen - uten å forlate nettstedet.

Ifølge Cnet skal de nye bannerne gjøre nettannonsering mer lik TV-spot'er. De nye spesifikasjonene inkluderer blant annet en "skyskraper" med pikselmålene 120X600, en "bred skyskraper" (160X600), et stort rektangel (336X280) samt en pop-up (250X250).

IAB består av de store innen Internett-annonsering i USA, blant annet AOL Time Warner, Excite At Home, DoubleClick og Yahoo!.

Til toppen