Planlegger WLAN-forbindelse mellom biler

Flere aktører i bil- og IT-bransjen ønsker å utvikle en europeisk standard for WLAN-basert kommunikasjon mellom biler.

Tenkt deg at du kjører på motorveien. Noen kilometer foran deg har det for få minutter siden skjedd en trafikkulykke, slik at trafikken stopper opp.

Normalt får du ikke vite om dette før du kommer fram til den stillestående køen. Da er det for sent å kjøre av motorveien. Men med en ny teknologi som nå planlegges, er målet å gi bilistene informasjon på et langt tidligere tidspunkt. Tanken er å sende informasjon om trafikksituasjoner trådløst fra bil til bil, slik at en elektronisk assistent i bilen du sitter i, mottar informasjon om ulykken og køene på et tidspunkt hvor assistenten kan regne ut en alternativ rute.

Ifølge Techworld.com finansierer den tyske regjeringen et prosjekt som arbeider med å utvikle en ny standard for kommunikasjon mellom biler. Løsningen skal være basert de vanlige WLAN-standardene 802.11x. Så snart to eller flere kjøretøyer i innenfor rekkevidden til nettverksadapterne, vil de etablere et ad hoc-nettverk mellom seg. Siden rekkevidden i bestefall vil være på noen hundre meter, skal kjøretøyene også fungere som reléstasjoner slik at meldinger kan sendes til kjøretøyer lenger unna via flere hopp. Ruting-algoritmen skal være basert på posisjonen til kjøretøyene og skal være i stand til å håndtere raske endringer i topologien til ad hoc-nettverket.

De tyske forskningsdepartementer har lovet å være med på å finansiere et treårig forskningsprosjekt som kalles Network on Wheels (NOW), som etterfølger et tidligere regjeringsfinansiert prosjekt som ble kalt FleetNet.

Organisasjonen Car2Car Communication Consortium (C2C CC), som består av BMW, DailerChrysler, Fiat, Renault og Volksvagen, sikter mot å etablere en europeisk standard for trådløs bil-til-bil-kommunikasjon. I tillegg til å bedre sikkerheten og effektiviteten i trafikken, skal teknologien brukes til å utvikle nye informasjonstjenester og bruksområder.

Før medlemmene av organisasjonen kan bli enige om standardene, må de få vite hva som fungerer. Det er dette som skal være i fokus under NOW-prosjektet. Forskerne vil utvikle og teste ulike komponenter for kommunikasjonssystemene ved å ta i bruk blant annet 802.11x-standardene og IPv6. I nettverkene vil bilene fungere som både sendere, mottarere og posisjonsindikatorer for å samle sammen og rute informasjon om trafikktilstanden.

Deltakere i prosjektet er blant annet de nevnte, tyske bilprodusentene, Siemens, NEC Deutschland og flere universiteter, blant annet Universität Mannheim.

C2C CC håper å ha prototyper klare innen midten av 2005. Spesifikasjonene ventes å kunne fullføres innen slutten av 2006.

Til toppen