Platebransjen tolker Jobs på sin egen måte

Steve Jobs ønsker å fjerne rettighetsstyring fra musikk, men RIAA mener han inviterer til noe helt annet.

Steve Jobs, sjef i Apple, publiserte denne uken et åpent brev hvor han argumenterer for å avlive bruken av systemer for rettighetskontroll (DRM) i forbindelse med musikkutgivelser. Han mener systemene aldri har kunnet hindre piratkopiering.

Som en alternativ løsning, nevner han åpen lisensiering av Apples DRM-løsning, FairPlay. Men Jobs skriver at dette ikke er noen god løsning, fordi spredning av teknologien lett kan føre til at hemmeligheter lettere blir avslørt, noe som kan utnyttes til å sette DRM-løsningen ut av spill.

Dessuten mener Jobs at en eventuell reparasjon av en slik lekkasje vil bli svært vanskelig å gjennomføre, siden den må skje raskt og vil kreve oppdatering av mange millioner datamaskiner eller avspillere som allerede er i bruk. Jobs mener det vil være svært vanskelig for ett enkelt selskap å kontrollere alle brikkene et slikt "puslespill".

Det har selvfølgelig vært ventet at platebransjen skulle komme med en kommentar til Jobs' utspill, hvor bransjen på en eller annen måte ville forsvare fortsatt bruk av DRM. Men kommentarene som har kommet, har likevel overrasket mange.

    Les også:

Organisasjonen Recording Industry Association of America (RIAA) skriver i en uttalelse som er blitt sendt per e-post til deler av amerikanske presse, at organisasjonen er sterkt uenige i Jobs' konklusjoner. Den mener også at det at Jobs nevner muligheten for å lisensiere ut FairPlay, i praksis er en tilbud.

- Apples tilbud om å lisensiere FairPlay til andre teknologiselskaper er et velkomment gjennombrudd og vil være et virkelig seier for fans, artister og plateselskaper. Det har vært mange tjenester som har ønsket å lisensiere Apple DRM. Dette vil åpne for den interoperabiliteten som vi har bedt om i svært lang tid, skriver RIAA, ifølge blant annet Silicon.com.

Til Associate Press sier Mitch Bainwol, formann og toppsjef i RIAA, i praksis at han mener Jobs overdriver problemene med spredning av DRM-teknologien.

- Vi tviler overhodet ikke på at et teknologiselskap så sofistikert og smart som Apple, kan samarbeide med musikkfellesskapet for å sørge for at dette løser seg, sier Bainwol.

Dette motangrepet er blitt ansett av observatører som svakt, men godt siktet inn. Apple ønsker å framstå som nettopp smartere og mer sofistikert enn konkurrentene, og Bainwol gir her Apple en utfordring til å vise at selskapet holder mål.

Spørsmålet nå er om Apple ønsker å gripe fatt i den utfordringen. Det kan bli som en kamp mot vindmøller.

Til toppen