Platebutikker vil ha slutt på DRM

DRM forhindrer salg av digitale musikkspor. Det mener den britiske bransjeorganisasjonen for musikkforhandlere, Entertainment Retailers Association (ERA).

- Inkompatible, proprietære teknologier, laget for å hindre tøylesløs piratkopiering av digital musikk, er i stedet et hinder for veksten og imot konsumentenes interesser, sier Kim Bayley, leder for ERA, til Financial Times.

Hun viser blant annet til en fersk undersøkelse som konkluderer med at det er fire ganger så sannsynlig at en forbruker vil velge en vanlig MP3-fil framfor et DRM-beskyttet spor dersom de tilbys side om side.

- For øyeblikket virker DRM bare frastøtende på forbrukerne, sier Bayley og legger til at forvirringen rundt formatene har drevet folk mot ulovlige nedlastinger.

Baily sier at plateselskapene har vært raske med å klage på at nedgangen i salget av CD-er ikke veies opp av veksten i salget av digitale musikkfiler. Selv finner hun det sannsynlig at bruken av kopisperre-systemer har bidratt til den begrensede interessen for lovlige musikknedlastingstjenester.

En rapport utgitt av analyseselskapet Jupiter Research denne uken spår at selv om digital musikk vil stå for mer enn en tredel de amerikanske forbrukernes musikkjøp innen 2012, vil det ikke kompensere for den forventede nedgangen i CD-salget i denne perioden. Det totale musikksalget vil fortsette å synke, selv om det digitale salget vil vokse.

Abonnementstjenester på musikk, som enkelte leverandører tilbyr, ventes fortsatt å forbli bare en nisje i overskuelig framtid.

Til toppen