Plateselskap må utsette test av onlinesalg

Universal Musics samarbeid med BMG, AT&T og Matsushita har fått seg et skudd for baugen etter at det skal være oppdaget tekniske problemer, blant annet med lydkvaliteten på onlinegjengivelsen.

Universal Music Group har satset alt på at onlineprosjektet, som de har kalt "Nigel", som de mener skal bli industristandard for salg av musikk via nettet.

Sammen med teleselskapet AT&T, det japanske elektronikk-konsernet Matsushita Electric Industrial Co. og tyske BMG Entertainment planla de å teste ut systemet på omverdenen i desember. Men det ble oppdaget svakheter i teknologien, skriver Wall Street Journal Interactive.

Mens Universal satser alt på ett kort, har blant andre konkurrent/partneren BMG og EMI Recorded Music dannet partnerskap med flere programvareselskap i håp om å sitte på det som kan bli standarden på området.

Blant annet har Microsoft lansert en konkurrent til MP3 i håp om at det skal bli standarden, mens musikkbransjen generelt har blitt enige om at de må finne et alternativ til MP3 (men ikke bestemt seg for hva det alternativet skal være).

Derfor kommer det stadig nye forsøk på markedet som skal være den "endelige" løsningen for å beskytte opphavsrettighetene.

Systemene satser både på å gi brukerne sjansen til å laste ned og kjøpe musikk over Internett - samtidig som opphavsrettighetene skal beskyttes for musikere og komponister.

Interne tester av Nigel avslørte svakhetene omtrent samtidig som Universal var ute i markedet for å snakke om en kommersiell lansering av systemet. Blant annet skal lydkvaliteten ha sviktet.

Nå har ledelsen i de fire selskapene bestemt seg for å fikse de tekniske løsningene og lansere systemet kommersielt i løpet av andre kvartal i stedet.

Til toppen