Plateselskapene ser på Napster-prising

Bertelsmann diskuterer felles løsning med Sony, Time Warner og Universal. Napster-gründer Fanning mener at det går mot USD 5,- per måned for medlemskap.

Usikkerheten rundt hva medieselskapet Bertelsmann egentlig vil med Napster har ført til en rekke spekulasjoner rundt den fremtidige driften av musikktjenesten.

Ifølge sjefen for Bertelsmann E-commerce, Andreas Schmidt, regner selskapet med at flere av de store musikkaktørene ønsker å delta i den fremtidige utviklingen av tjenesten. Både Sony, Time Warner og Universal skal ha stilt seg positive til planer lagt frem av Bertelsmann for håndtering av musikk over Internett.

EMI-problematikken kan løse seg selv ettersom det nå går rykter i Tyskland om at Bertelsmann rett og slett vurderer å kjøpe den siste av de store plateselskapene.

Konsernsjefen i Bertelsmann, Thomas Middelhoff, sier også til dpa at det tyske mediekonsernet ikke ønsker å gjøre denne jobben med musikk på Internett alene.

Foreløpig ser det imidlertid ikke ut til at det blir en avgift per tittel som lastes ned over nettsidene til Napster. Isteden vil man ønske å satse på en kombinert løsning med noe stoff fritt tilgjengelig og noe stoff tilgjengelig gjennom betalt medlemskap.

Napster-gründer Shawn Fanning sier til dpa at han regner med en pris på rundt fem dollar per måned for medlemsskapet. Det foreligger imidlertid ikke noen klar avgrensing av hva som skal betraktes som avgiftspliktig og hva som blir fritt tilgjengelig.

På sine egne internettsider lover Napster at alle endringer vil bli foretatt med god varslingsmargin og at enkelte punkter kan ta flere måneder å få avklart. Det skal derfor ikke være grunn til umiddelbar engstelse blant ivrige brukere.

Til toppen