Play.com sprer kundedata

Kunder melder om ordrebekreftelser på ville veier.

Den britiske nettbutikkgiganten Play.com er rammet av en pinlig feil i ordresystemet.

Play.com selger alt fra DVD-er, spill, klær og bøker til hjemmeelektronikk, og er en populær butikk blant mange nordmenn.

Ikke minst skyldes det butikkens gratis frakt på alle varer. Bestillinger havner dermed i mange tilfeller under den berømte 200 kroners-grensen for toll.

En rekke kunder av butikken skal fredag ha mottatt ordrebekreftelser for bestillinger de ikke har foretatt. Meldingene inneholder navn og adresser til helt andre Play.com-kunder.

Det skriver BBC og The Register. Ifølge sistnevnte har nettbutikken ennå ikke kommet med en forklaring på hva som har skjedd, selvom om det i dag har gått tre dager siden feilen ble oppdaget.

Enkelte skal ha mottatt opptil 80 ulike feilaktig sendte e-postmeldinger fra butikken.

- Jeg handler mye hos dem, men ikke så mye. Jeg åpnet opp hver melding og de inneholder andre kunders navn og bestillinger, sier en person til den britiske statskanalen.

Butikkens kundeservice skal ha innrømmet ovenfor vedkommende at de er rammet av «et massivt problem», skriver BBC.

Heldigvis for de berørte skal de feilsendte meldingene ikke ha inneholdt opplysninger om kundenes kredittkort.

Det er uklart hvor mange personer som har mottatt ordrebekreftelser de ikke skulle hatt, eller hvor mange e-postmeldinger som er sendt til feil mottaker.

- Vi fikk melding om en hendelse som synes å ha påvirket noen kunder en liten periode tidlig [fredag] morgen. Vi beklager eventuelle ulemper våre kunder har opplevd som følge av dette, heter det i en uttalelse fra butikken, ifølge BBC.

Play.com uttaler videre at de tar problemet svært alvorlig, og at de nå etterforsker hendelsen, slik at de kan forhindre at det skjer igjen.

Til toppen