Playboy: Like store online som offline om fem år

Playboy Enterprise sin satsing på Internett begynner å gi tenning. Selskapet melder om 18.000 kyberabonnenter i løpet av et knapt halvår, og webannonser for drøyt tre millioner kroner i oktober. - Innen fem år har vi like store driftsinntekter på nye medier som innen tradisjonell publisering, tror konsernledelsen.

Bare i USA har magasinet et opplag på 3,2 millioner eksemplarer. Ifølge Reuters endte Playboy opp med et driftsoverskudd innen tradisjonell papirpublisering på rundt 60 millioner kroner (8,4 millioner dollar) for regnskapsåret 1997.

I juli i år startet Playboy opp med en egen abonnementstjeneste på Internett som de kaller The Cyber Club.Etter kostbare investeringer, tekniske krasj og andre oppstartsproblemer, er medlemstallet nå på 18.000 personer - med et tilsig på rundt 2.000 i måneden. En årlig abonnementspris på 60 amerikanske dollar, gir inntekter (forutsatt at alle 18.000 har tegnet årabonnement) på rundt 1,1 millioner dollar eller 7,8 millioner kroner.

Ifølge nyhetsbrevet Electronic Advertising & Marketing Report omsatte Playboy webannonser for over tre millioner kroner i oktober. Det samme tallet for oktober i fjor var rundt 2,2 millioner kroner.

- Vi føler oss veldig komfortable med hva vi ser på området for nye medier, sier viseadministrerende direktør i Playboy Enterprises, Marianne Howatson, til Reuters.

- Alle tre inntektsstrømmene fungerer skikkelig, mener hun og viser til at de får inntekter både fra abonnement, annonser og salg av en Playboy-katalog via nettet.

Howatson spår at nye medier innen fem år kan generere like store inntekter som papirdelen for Playboy Enterprises.

- Jeg tror nye medier vil bli like stort som publishing. Det er ingen grunn til at det ikke skal bli det, sier Howatson med referanse til det relativt beskjedne driftsoverskuddet på bladsiden på 8,4 millioner dollar.

Fra i morgen øker Playboy tilbudet på nett også til å inkludere en annonsefinansiert, gratistjeneste der nettbrukerne blant annet kan lage sin egen virtuelle utbrettdame. Playboy satser på å overføre begivenheten direkte fra tilstelninger i New York og Los Angeles med oppdateringer på weben hvert 10.-15. sekund.

Internasjonalt eksisterer papirutgaven av Playboy i 16 europeiske land med Norge som det siste som hektet seg på i forrige måned.

I USA er opplaget større enn opplaget til herremagasinene GQ, Details og Esquire til sammen, ifølge Reuters.

Til toppen