Playboy utfordrer Amazon

Playboys nett-tjeneste har slått seg sammen med musikk-kjeden K-Tel International for å konkurrere med markedslederen Amazon.com på salg av musikk over nettet.

Den toårige avtalen, som i dag er Playboy Onlines største samarbeidsavtale, innebærer at Playboy Enterprise og K-Tel etablerer "Playboy/K-Tel Music Store", som skal tilby 250.000 musikk-titler, inkludert de titlene K-Tel har fra før.

Nettstedet vil være tilgjengelig for de som besøker Playboys gratis-sider og for bladets enorme medlemsbase, og skal lanseres før feriehandelen starter for fullt.

Finansielle detaljer i avtalen er fremdeles ikke avsluttet, men en talskvinne for Playboy sier til Reuters at K-Tel skal betale et minimumsbeløp til Playboy, som vil bli oppveiet av provisjon på salget av musikk fra nettsidene.

Avtalen er finansielt den største Playboy Online har undertegnet, og selskapet sier den kan være den første millionkontrakten knyttet til tjenesten. Talskvinnen sier videre at nettstedet tjente 1,4 millioner dollar på e-handel i 1997, og 1,2 millioner dollar i første halvdel av 1998.

K-Tel skriver i en pressemelding at Playboys varemerke og nett-trafikk vil hjelpe selskapet til å konkurrere med markedslederne CDNow, N2K og Amazon.com.

Playboys inngangsside på nettet (se peker i margen til høyre) får normalt 60 millioner sideoppslag hver måned.

Til toppen