Playboy ved et veiskille

Kyberklubben har gitt 22.000 betalende medlemmer på et halvt år. Og Hefner-familien vil ha betaling per besøk på web. Samtidig forlater publishing-sjefen det erotiske medieimperiet i forbindelse med en omorganisering i konsernet.

Marianne Howatson, viseadministrerende direktør i Playboy Enterprises og sjef for publiseringsgruppen, spådde mot slutten av fjoråret at inntektene innen nye medier om fem år vil bli like store som Playboy-magasinets inntekter. Howatson får imidlertid ikke oppleve om spådommene slår til som Playboy-sjef i år i 2002.

I forbindelse med planene om å skille ut sine nye medier fra resten av forlaget, forlater Howatson skuta. Christie Hefner, datter av grunnlegger Hugh Hefner, sier til News.com at Howatson har svært vært medvirkende i utviklingen av de nye medieplanene. Nå vil konsernet måtte finne en ny sjef, samtidig som omsetning og driftinntekter innen nye medier blir rapportert separat.

Playboy startet sin egen Cyber Club i juli i fjor. Gjennom et klubbmedlemskap til 60 amerikanske dollar årlig (452 kroner), får man tilgang til alt fra snakkegrupper og playmate-arkiv til tegneserier og sport. Tjenesten har nå 22.000 medlemmer og en vekst på 2.000 i måneden.

Kyberklubben har imidlertid kostet flesk å starte opp, og tekniske problemer har hindret større vekst. Fortsatt er det cookie-problemer ved registrering. Playboy krever at man aksepterer bruk av cookies, men samtidig skaper "småkakene" problemer i forhold til nettbrukere som benytter nettoperatører med proxy-tjenere (inkludert AOL, CompuServe og Prodigy).

Ifølge Christie Hefner er det i den nye medievirksomheten meningen å satse på både abonnementsmedlemskap, katalogsalg via nettet og et opplegg for betaling-per-besøk på web.

Likevel er Hefner klar over faren for kannibalisering i forhold til magasinet.

- Det er viktig at vi hele tiden er oppmerksom på verdien av vår publiserings-virksomhet og da spesielt Playboy-magasinet som spiller en vital rolle i å drive fram imagen og anerkjennelsen av selskapet på global basis.

Til toppen