Playboy venter på teknologien

Med sine dampende filmer og sitt hav av e-handelstilbud, liker talsmenn for Playboy Enterprises å si at selskapet er klar til å utnytte PC-TVens konvergens-drøm til minste detalj.

Men som de andre i online-industrien, står Playboy foran startstreken og venter på å kunne levere interaktiv underholdning og kringkaste programmer og filmer via høyhastighetslinjer til individuelle bokser. Og ventetiden er ikke over, skriver CNET News.com.

Sammensmeltingen av de ulike mediekanalene har ikke nådd Playboy ennå, ifølge medieanalytiker Steve Barlow ved Credit Suisse First Boston. Men han tror dette vil endre seg idet bredbåndsteknologien når de tusen hjem.

Playboy trenger ikke overbevise noen om at de har et verdifullt produkt. De besitter en "skattekiste", med etterspurt innhold og et mektig og velkjent varemerke. Men Playboy-sjef Christie Hefner innser ifølge News.com at selskapet ikke lenger kan hvile på faren Hugh Hefners laubær.

Til tross for forsinkelsene i konvergens-strategien, forteller unge Hefner ofte om Internettets muligheter når det gjelder elektronisk handel, bredbåndsteknologi og video "streaming".

Playboy holder fast ved at de vil være et av de første selskapene til å tilby et rikt video-innhold via høyhastighets Internettforbindelser.

Paul Kallis, som er en av lederne for Playboy Online, sier til News.com at de jobber med saken, og at de sannsynligvis vil være igang fra høsten av. Han sier det er oppmuntrende å se veksten i digitale abonnementslinjer som ISDN og ADSL, og kabelmodem.

Kallis lover å være klar for massene når Playboy stuper inn i betal-per-film Internett-video og utvikling av set-top bokser for TV.

Men mens Playboy venter på at kovergensteknologien skal ta av, ligger andre utfordringer på lur. Playboy Onlines inntekter økte fra 1,5 millioner dollar i 1997 til 2,3 millioner dollar i 1998. Samtidig rapporteres det om et driftsunderskudd på 2,2 millioner dollar fjerde kvartal i fjor.

Selskapets betaltjeneste, Cyber Club, fikk en pangstart da den ble lansert i juli 1997, men har idag ikke mer enn 31.000 betalende medlemmer. Abonnentene betaler enten 6,95 dollar i måneden eller 70 dollar i året for tilgang til eksklusive nakenbilder og annet innhold.

En annen analytiker, Dennis McAlpine, sier til News.com at nettsatsingen vil være en del av veksten til Playboy, men at den også har tatt inntekter fra papirutgavene. Han sier også at Cyber Club har såpass få medlemmer fordi Playboy ikke riktig har visst hvordan de skulle markedsføre den.

Analytikerne mener at Playboys mulighet til å tjene penger på nett nå ligger i e-handel. Inntektene fra netthandelen har vokst fortere enn annonseinntektene i de trykte bladene, og det er også en annen type mennesker som annonserer på nett.

Kallis sier selskapet vil begynne den virkelige markedsføringen av Cyber Club til høsten, og forventer da en sterk vekst. - Vi vil tilby netthandel gjennom innholdet, og det kommer til å bli en helt ny markedsplass de neste månedene, avslutter han.

Til toppen