PlayStation 2 forsinket til mars

Sony bekreftet mandag det digi.no antydet forrige torsdag: Selskapet rekker ikke å få ferdig spillmaskinen PlayStation 2 i tide. Lanseringen i Japan er utsatt, og PlayStation 2 kommer neppe før neste høst til Norge. Samtidig sliter erkefienden Sega med programvaren i forbindelse med sin Dreamcast-lansering.

Sony PlayStation 2 blir ikke bare en tradisjonell spillkonsoll men også en DVD- og CD-spiller. Spillmaskinen skal dessuten inneholde grafikkbrikker med 200 ganger høyere ytelse enn dagens PlayStation og 20 ganger høyere enn ytelsen til Segas Dreamcast.

Sony har imidlertid liten erfaring med å produsere grafikkbrikker, og dette er en sterkt medvirkende årsak til at selskapet sliter med å få i gang omfattende masseproduksjon av PlayStation 2 på denne siden av nyttår. Selskapet rekker altså ikke det lukrative julesalget i år, og Sony kan dermed se langt etter å nå det opprinnelige målet om å selge to millioner av den nye spillmaskinen innen april neste år.

Under en pressekonferanse mandag fortalte Sony-sjef Ken Kutaragi at selskapet vil pøse ut nærmere en million PlayStation 2-bokser den fjerde og femte mars 2000, skriver BBC News.

Bare i Japan har 89 programvareleverandører uttalt at de vil lage spill til PlayStation 2. I tillegg har 27 europeiske og 46 nord-amerikanske spilleverandører inngått intensjonansavtaler om det samme, hevder Kutaragi, som håper at de fleste spillene kan distribueres over Internett allerede i 2001.

Den opprinnelige PlayStation-konsollen er til nå solgt i et opplag på over 60 millioner og kan skilte med hele 3.600 spilltitler.

Les også artikkel med bilder og detaljer om PlayStation 2: De første bildene av PlayStation2

Erkerivalen Sega har også møtt på problemer med sin nye superspillmaskin Dreamcast. Ifølge VNU Newswire opplevde Segas kunder betydelig programvaretrøbbel samt feil på nettleser-CD-ene for Dreamcast-konsollen som ble lansert i USA torsdag i forrige uke.

Sega America avviser at det er noen maskinvarefeil på Dreamcast, men bekrefter at de sliter med programvarefeil. Dette gjelder imidlertid kun modellene som er solgt i USA og vil ikke påvirke forsendelsene som starter i Europa den 14. oktober, understreker selskapet.

Sega hadde likevel en drømmestart på sitt salg de første 24 timene etter premieren. Mens det japanske selskapet hadde estimert rundt 45 millioner dollar, klarte de amerikanske konsumentene å tømme hyllene for spill og konsoller for nærmere 98 millioner dollar i løpet av ett døgn. Dermed har spillprodusenten justert prognosene til én million solgt konsoller ved utgangen av året.

Sega lover pengene tilbake til dem som har mottatt Dreamcast-konsoller med programvarefeil og har i tillegg åpnet en hjelp-tjeneste på telefon og e-post for de som trenger bistand. Kunder som ber om det garanteres å få tilsendt en ny CD innen maksimum 24 timer, lover Sega.

Dreamcast kommer i første omgang med 18 spilltitler.

Til toppen