Playstation2 slår knockout på konkurrentene

Microsofts Xbox er både bedre og billigere. Likevel taper spillmaskinen terreng til erkerivalen Sonys Playstation2, som nå har passert 40 millioner solgte enheter.

Sony-president Kaz Hirai ser ut til å få rett i sine uttalelser som falt i juni i år om at "spillkrigen er over, og vi vant". I dag opplyser selskapet at man så langt har sendt ut 40 millioner enheter av sin TV-spillmaskin - en formidabel vekst siden mai, da selskapet passerte 30-millionersmerket.

Ifølge Sony er det solgt nesten 11 millioner enheter bare i Japan, vel 17 millioner bokser i USA og 12 millioner i det europeiske markedet siden lanseringen for to år siden. Målet er et årlig salg på verdensbasis, fram mot mars 2003, på 20 millioner enheter, noe som trolig vil være nok til ikke bare å konsolidere stillingen som markedsleder, men øke den.

Microsofts Xbox ble lansert vel et år senere enn Playstation2, og har siden slitt med å overbevise brukerne om at den amerikanske spillmaskinen er det beste alternativet, selv om kritikkene har vært gjennomgående positive. Den andre aktøren i markedet, Nintendo, har heller ikke fått opp dampen for salget av sin GameCube.

Microsoft, som i flere runder har dumpet prisen på sin spillkonsoll for å øke markedspenetrasjonen for det de egentlig skal tjene penger på - spillene - besvarer torsdagens melding fra Sony med å lansere fem nye spill.

I morgen starter Tokyo Game Show, hvor Microsoft har lagt opp til en demonstrasjon av til sammen 18 spillpakker, der de fem nye spillene utgjøres av "Battlefield Pizza Girl", "The Wild Rings" og "Natural Ultimate Digital Experiment (N.U.D.E.)", samt nettspillene "True Fantasy Live Online" og "Fishing Live Online."

Microsoft har tidligere varslet at deres nettspill, Xbox Live, får sin japanske premiere sent i oktober - i første omgang med åpning for inntil 5000 spillere.

Les også:

Til toppen