Etter måneder med spekulasjoner ble det tirsdag klart at push-pioneren PointCast endelig har fått en kjøper. Selskapet har vært på utkikk etter en investor siden det forkastet sine planer om børsnotering i juli i fjor.
Det er amerikanske Launchpad Technologies - et Idealab-eid selskap som er best kjent for sin ewallet-teknologi, kall det gjerne elektronisk lommebok på norsk - som kjøper PointCast.
Launchpad akter å integrere PointCasts push-teknologi for distribusjon av innhold med sine ewallet-verktøy slik at kundene kan få kjøpt en rekke produkter og tjenester direkte fra PC-en over nettet.
Avtalen oppgis å være verdt mellom syv og ti millioner dollar - grovt regnet mellom 53 til 78 millioner kroner etter dagens valutakurs. Det blir imidlertid for lommerusk å regne sammenliknet med budet på vel 400 millioner dollar - over TRE MILLIARDER kroner - som Rupert Murdochs News Corporation sa seg villig til å betale for PointCast da oppmerksomheten rundt selskapet var på det mest intense i 1997.
- Det du kan lære av eksempelet PointCast er kort og greit: Pass deg for Internettets grådighet, sier e-handel-analytiker Melissa Bane i Yankee Group til VNUNet
- Avslaget på Murdochs bud på 400 millioner dollar er noe PointCast-gründer Chris Hasset må leve med resten av livet, sier Bane.
digi.no advarte tidlig mot hysteriet rundt selskapene som satset på push-teknologi (se peker til egen sak nedenfor eller i margen til høyre).
Verken Launchpad og PointCast er særlig villig til å avsløre de finansielle detaljene rundt oppkjøpet - og hos Pointcast er det som vanlig tyst ettersom selskapet ikke har hatt noen oppegående informasjonsavdeling siden det kvittet seg med en tredel av staben i forrige måned.