Kanskje blir det flere anmeldelser som følge av den nye publikumstjenesten på politi.no, mente justisminister Knut Storberget. (Foto: Per Ervland)

Politiet fornyer seg på nett

Millionprosjekt lar publikum sende anmeldelser som e-post.

Det er kjent at politiet har enorme IT-utfordringer, med systemer som ikke snakker sammen og en infrastruktur basert på utdaterte NT 4.0-maskiner.

Lenge har også politiets nettløsning vært i en ytterst sørgelig forfatning, men i dag ble nettportalen www.politi.no omsider byttet ut.

For første gang er det mulig å levere enkle anmeldelser over nett for nordmenn. Vekk er den gamle nettportalen som alle elsket å hate.

Justisminister Knut Storberget demonstrerte selv noe av den nye funksjonaliteten under en pressevisning hos Politidirektoratet i Oslo sentrum.

- Publikumstjenester på nett kan avlaste politiet, og vi er spent på volumet i dette. Kanskje får vi også et bedre bilde av kriminaliteten. Vi utelukker ikke at dette kan føre til flere anmeldelser, uten at det betyr at kriminaliteten har økt, sa statsråden.

Da hadde nettløsningen vært på lufta i tre timer. Ifølge politiet var det allerede kommet inn ti anmeldelser bare i Oslo politidistrikt.

Det er lagt opp til en langt mer brukervennlig løsning enn tidligere, ble det fortalt under møtet. I tillegg til anmeldelse av simple tyverier og skadeverk skal publikum blant annet nå lett kunne tipse politiet over nett.

Funksjonen med nettanmeldelse er inntil videre av den mer primitive sorten. Anmeldelsene genererer en e-postmelding, som politiet manuelt må sjekk inn i deres øvrige systemer. Grunnen til at dette ikke er bedre integrert henger sammen med de bakenforliggende IT-systemene, som er overmodne for utskiftning.

En langt bedre søkefunksjon basert på teknologi levert av Fast Search & Transfer ble også trukket frem som en av forbedringene.

Fornyingen av løsningen har kostet 28,5 millioner kroner, men den romslige summen inkluderer også blant annet forvaltning av løsningen.

Brukervennlig

Politiets forrige nettløsning har i mange år blitt trukket frem som landets kanskje verste nettjeneste. Den nye løsningen er utviklet internt av politiet, og denne gang ville de ikke gå i samme fella som sist.

De har derfor sørget for å brukerteste løsningen. I tillegg er kvalitetskriteriene fra Norge.no lagt til grunn.

- Denne løsningen er mer lettbrukt og moderne enn tidligere. Vi har blant annet kjørt usabilitytester og benyttet såkalt card sorting i dette arbeidet, fortalte kommunikasjonssjef Svein Holtan i Politidirektoratet.

Snart kommer 2.0

Politidirektoratet understreket at nettportalen skal videreutvikles, og at dette bare er første versjon i en serie fortløpende forbedringer.

Versjon 2.0 kommer allerede om få uker, med lansering en en såkalt «kriseweb». Dette er en informasjonstjeneste ment for publikum, pårørende og media i situasjoner som krever det.

Justisminister Knut Storberget (Ap) demonstrerer løsningen for elektronisk anmeldelse. Våre naboland har hatt denne muligheten i mange år allerede. (Foto: Per Ervland)
Justisminister Knut Storberget (Ap) demonstrerer løsningen for elektronisk anmeldelse. Våre naboland har hatt denne muligheten i mange år allerede. (Foto: Per Ervland)

Det arbeides også med innlogging for publikum basert på pinkodeløsningen til Altinn. Når dette er på plass kan løsninger som krever en høyere grad av sikkerhet komme.

«Følg din egen sak»

- Vi legger senere opp til at man skal kunne følge sin egen sak, for å se hvor langt den er kommet i politiets saksbehandlingssystemer. Dette vil ytterligere kunne avlaste politiet, sa leder for prosjektseksjonen i Politidirektoratet, Knut Kværner.

Når en slik løsning ville være på plass kunne han imidlertid ikke si noe om.

Lammet av Conficker

Det har derimot innrømmet var at lanseringen av den nye webløsningen ble kraftig utsatt som følge av det omfattende ormutbruddet politiet slet med tidligere i år.

- Conficker-angrepet forsinket arbeidet med opptil seks måneder, fordi vi måtte prioritere annerledes enn planlagt, fortalte Kværner.

Politiet, Politiets Fellesforbund, Politidirektoratet og øverste politiske lederskap virker alle enige om at IT-systemene trenger en kraftig oppgradering. Direktoratet anslår selv at det er behov for utbedringer i størrelsesorden minst 1 milliard kroner de neste årene.

- Fremtidige budsjetter får vise hva regjeringen vil legge i dette, var alt Storberget ville si om hvor mye penger som skal settes av til denne moderniseringen.

    Les også:

Til toppen