Politiet vil rydde i eget kaos på Internett

Politiet har endelig startet å rydde opp i kaoset de selv og andre har skapt på Internett. Blant 50 tilbydere valgte Politidirektoratet Cell til å hjelpe dem med å lansere en politiportal i løpet av høsten.

Et lite søk på "politi" avslører at det ikke er særlig system over det norske politiet på Internett. En rekke domener er enten okkupert av eksterne aktører eller av ulike politidistrikt selv med svært forskjellige domener. Fra 1. januar 2002 reduserte politiet antall norske distrikter fra 54 til 27.

Nå har lovens lange arm bestemt seg for å rydde opp.

Etter planen skal første fase av en ny Internett-portal stå klar i løpet av høsten 2002. Samtidig skal politiet forsøke å rydde i dokument- og standardkaos internt med et eget intranett for hele etaten pluss utviklingen av et ekstranett mot aktuelle samarbeidspartnere. Myndighetene har fått med seg Cell Network som hovedleverandør og Oracle Norge som underleverandør av programvare og konsulenttjenester.

- Per i dag har ikke norsk politi noe enhetlig domene, ett sted som folk kan henvende seg. Det finnes et vell av privatpersoner og initiativ med vekslende kvalitet. Samtidig er det vanskelig for publikum å nå politiet på Internett. Dette er utgangspunktet vårt, og det har vi tenkt å gjøre noe med., forteller informasjonssjef Liv Merete Wiker i Politidirektoratet til digi.no.

Politidirektoratet har sine egne hjemmesider på domenet Politi.no.

Det norske politiet sendte Internett- og intranettløsningen ut på anbud i EØS-området og fikk 50 søkere. Av disse 50 ble seks konsulentselskap prekvalifisert til å sende inn forslag på systemløsning.

- Vi mener Cell Network er rett selskap ettersom de kan levere spesialkompetanse innenfor såvel kommunikasjon og prosjektledelse som systemutvikling og integrasjon. For oss var det viktig å finne en hovedleverandør som tok totalansvar, sier informasjonssjefen.

Prosjektet med en egen politiportal som skal tilby publikumstjenester hele døgnet, er en del av regjeringens arbeid med døgnåpen forvaltning. Via nettstedet skal publikum kunne utføre slike tidskonsumerende rutineøvelser som å søke pass og tipse om mindre forbrytelser som innbrudd og tyverier.

Wiker sier at første fase av portalen etter planen skal være gjennomført i høst, men at de ikke alt vil være på plass fra begynnelsen. Det finnes mange delmål de skal oppnå ved denne satsingen som hun ikke tør sette en prislapp på:

- Et viktig poeng for oss er å bedre servicen og kontakten med pressefolk. En annen svært viktig arena er å lage et tilbud for krisehåndtering og kriseinformasjon. Men det vil ikke skje i første omgang, sier hun.

Når det gjelder å sende inn gyldige dokumenter, vil også politiet, som andre offentlige instanser, være avhengig av godkjente digital signaturer. Et viktig internmål for politiet er å effektivisere arbeidet og redusere skjemaveldet. Det kan et godt intranett hjelpe til med, mens publikum i begynnelsen kun vil nyte godt av veiledninger for hvordan man skal fylle ut skjemaer.

- Det skal ikke være viktig hvor i landet du sitter. Jeg vil anslå at 80 prosent av politiets arbeid er det samme hvorhen du er i Norge. Men det er viktig å presisere at vi er helt i startfasen av dette arbeidet. Derfor kan jeg ikke være veldig konkret med hva portalen kommer til å inneholde av elementer, sier hun.

Til toppen