Pop-back-kaos skremte TV 2s og Dagbladets surfere

TV 2 og Dagbladet har hatt trøbbel med annonsene sine. Det irriterte surferne og fikk salgssjefer i andre nettbedrifter til å rive seg i håret. Bransjen er også kritisk.

Nettsidene til TV 2 og Dagbladet så ut som juletrær. Pop-ups og pop-back-reklamer klistret seg til skjermen i mengdevis, og mange surfere ble skremt og sterkt irriterte av så mange som seks reklameplakater på én side (se faksimile lenger ned på siden).

Forbrukerombudet gikk i forrige uke ut med sine retningslinjer for Internett-annonsering, etter at digi.no tidligere hadde avslørt hvilke regler som en arbeidsgruppe i nettbransjen hadde formet.

Les saken her:


Kampanjene på Dagbladet.no og TV2.no bryter ganske greit med prinsippet om at reklame ikke skal være "urimelig påtrengende".

- Man må være restriktiv med pop-back-reklame, det er i alle fall ikke formålstjenelig i den form vi ser dem her, mener INMA-leder Terje Gaupseth.

INMA, som er en bransjeorganisasjon for interaktiv markedsføring der blant annet digi.no er medlem, har vært med på utarbeidelsen av Forbrukerombudets retningslinjer. Gaupseth sier seg enig med kritikken av disse kampanjene - en salgssjef digi.no har snakket med mener det ødelegger for alle aktørene i bransjen, og blant annet gjør slike annonser så billige at det nesten ikke er noen vits i å kjøre dem mer.

- Det er helt på trynet at annonsørene gidder bruke penger på det. Her prøver noen å ta ansvar, så får du den dritten der i trynet - det er helt håpløst, sier salgssjefen til digi.no.

TV 2 Interaktiv er gjort oppmerksomme på problemet, opplyser Gaupseth, mens Dagbladet ikke er med i INMA og ikke har fått beskjed fra dem.Han tror de enorme mengdene reklameplakater TV 2 og Dagblad-surfere har sett i det siste, skyldes tekniske feil mer enn bevisst reklamebombing.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon kan gå til det skritt å gripe inn mot reklamebombing som bryter med retningslinjene, men er litt avventende til om denne saken er verdt å reagere så sterkt på.

- Vi er nå iferd med å sende ut retningslinjene og vil vel la dem synke litt til før vi tar slike saker. Vi håper bransjen vil rette seg etter kjørereglene sier han til digi.no. I siste instans kan Forbrukerombudet forby markedsføringstaktikker om de blir for påtrengende, og de kan også ilegge gebyrer for nettsteder som bryter retningslinjene.

TV 2 har jobbet med problemet i helgen, og satser på at det ikke skjer igjen.

- Vi har hatt endel tekniske problemer med cookies som går ut på dato. Vi har fått endel klager fra brukerne, som er blitt skremt - én bruker fikk seks pop-backs på en brukersesjon, sier salgsdirektør Christian Lind i TV 2 Interaktiv.

Han understreker at de har jobbet hardt for å bli kvitt problemet og tilføyer at "ingen er tjent med at det ser ut som et juletre på våre nettsider".

Etter det digi.no forstår skal grunnen til pop-back-kaoset være at de som leverer annonser til nettstedet ikke har implementert et World Wide Web Consortium-skript som skal omgå personvernfunksjonaliteten P3P i Internet Explorer 6.0.

Samtidig er det noen annonsesystemer som er laget for å overstyre frekvensinnstillinger, innstillinger som i utgangspunktet kontrollerer det solgte antall annonser. I siste instans kan det altså gjøre surfernes liv noe kjipere.

Til toppen