BEDRIFTSTEKNOLOGI

«Popcorn-maskin» skal kapre lagringsmarkedet

– Dette er fremtiden, tror Simplivity. Nå etablerer de seg i Norge.

7. jan. 2016 - 07:40

Simplivity er fremadstormende ungt amerikansk teknologiselskap. De utvikler lagringsprodukter av den såkalte «hyper-konvergerte» sorten.

– Datasenter i en boks, sier Carel Bak for å gi en enkel beskrivelse av hovedproduktet. Han er selskapets direktør for Nord-Europa, Benelux-landene og Norden.

Med uttrykket mener han at de har samlet alle basisfunksjoner fra datasenteret i én enhet. Løsningen kan være fordelt på flere datasentre lokalt som globalt, alle kan administreres fra et og samme administrasjonsgrensesnitt.

Første produkt kom i 2012, tre år etter oppstarten i Boston. Investorer har spyttet inn rundt 2,5 milliarder kroner. Det vitner om en viss tro på den privateide bedriften, som utfordrer den etablerte lagringsbransjen.

De tilbyr moderne løsninger med en programvarebasert arkitektur, tett integrert med tilhørende maskinvare som prosessor og disk-array. Alt er samlet i en standard x86-baserte hyllevareenhet.

Inntar Norge

Selskapet har rukket å bli tusen ansatte globalt.  Nå er tiden kommet for å etablere seg i Norge. Det skjedde mandag under en kickoff på et hotell i Oslo sentrum.

Tre erfarne personer med en samlet fartstid på 50 år fra bransjen, hvorav de siste årene fra konkurrenten EMC, danner det nye norgeskontoret. Det er regional salgssjef Øyvind Stubberud, Kjetil Wathing leder kanalsalg i Norden og Baltikum, samt teknisk sjef Cedric Jucker.

– Vi lot oss lokke av mulighetene. Hyperkonvergerte lagringsløsninger er framtiden, sier de.

Forlot EMC for å etablere konkurrerende virksomhet i Norge: (fra v.) Kjetil Wathing, Øyvind Stubberud og Cedric Jucker. Bilde: Marius Jørgenrud
Omnistack heter datavirtualiseringplattformen. Stikkord er lagring, egentlig databeskyttelse, optimalisering, komprimering, deduplisering, backup og katastrofegjenoppretting.

Foreløpig støtter løsningen VMware og KVM. I løpet av andre kvartal innfører de støtte også for Microsofts Hyper-V, forteller Bak.

«Popcornmaskin»

Han omtaler produktet for øvrig også som «popcornmaskinen». Det gir en slags mening når han viser frem en illustrert animasjon av data som lagres: Dataene drysser ned og fester seg på ulike lag under hypervisoren. Deduplisering og komprimering gjør at det bare er en begrenset mengde som lagres på det nederste laget.

Deduplisering er en spesiell teknikk der data stykkes opp i mindre, unike bruddstykker for å unngå duplikater eller repeterende data. Fordi samme byte-mønster kan opptre mange ganger er det mulig å spare betydelig både på lagringsbehov og mengdene data som må overføres under backup.

Det handler som såkalt inline deduplisering. Carel Bak velger å kalle produktet en popcornmaskin.
Det handler som såkalt inline deduplisering. Carel Bak velger å kalle produktet for en popcornmaskin. Bilde: Marius Jørgenrud
Boksene kommer i ulike modeller med konfigurasjoner som går fra 8 til 28 prosessorkjerner. En kunde starter typisk med to bokser i primært datasenter og én på alternativ-lokasjon for katastrofegjenoppretting. Det kan skaleres opp til 32 bokser i samme klynge.

Enhjørning

Innskutt kapital gir Simplivity en verdivurdering på over én milliard dollar. Dermed blir de omtalt som enhjørning (unicorn) i amerikansk startup-sammenheng.

Konkurrentene (vi kan nevne aktører som EMC, Netapp, IBM, HP Enterprise, Dell med flere) har også hyper-konvergerte løsninger, men selger i tillegg også mer tradisjonell lagring. Det gjør ikke nykommeren.

– De må velge om de skal spise sine egne barn, om de skal selge sine tradisjonelle legacy-systemer eller det nye, sier Kjetil Wathing, som mener det er en fordel at utfordreren bare jobber med hyperkonvergert.

Kundegruppen de sikter seg inn mot er alle med virtuelt infrastrukturmiljø fra små- og mellomstore virksomheter opp til enterprise, forteller kollega Øyvind Stubberud.

– Når vi lykkes, ikke hvis, blir det flere enn de to-tre ansatte vi starter med. 100 prosent skal leveres via partnere, som skal virke som salgskorps, sier han. De driver altså ikke med direktesalg til sluttkundene.

– Reduserer lagringsbehovet

Simplivity har lansert et knippe garantier eller løfter til kundene sine. Blant annet hevder de 90 prosent kapasitetsbesparing gjennom lagring og backup, samt at det i snitt tar 60 sekunder eller mindre for lokal backup eller gjenoppretting av 1 terabyte VM.

– Norske bedrifter kan ikke fortsette å kjøpe hundrevis av terabyte hver 18. måned. Vi reduserer lagringsbehovet. Spesielt på VMware kan dedupliseringsgraden være veldig stor, sier Cedric Jucker.

I snitt snakker de om en 41:1 behovsreduksjon målt i såkalt dedupliseringsrate globalt, hvis man inkluderer både lagring og backup. Så hevder de at 23 prosent av kundene har en dedupliseringsrate på over 100:1.

Selskapet tror konkurransen de møter først og fremst vil dreie seg om å overbevise kundene som i dag har tradisjonelle lagringsløsninger.

De ønsker ikke å tallfeste ambisjonene i Norge fremover, utover målet om å kapre 50 prosent av markedet blant kundene som velger hyperkonvergert. Tidligere har selskapets produkter også vært representert via forhandlere, eller dekket fra avdelingene ellers i Skandinavia, men nå gir de mer gass med nyetablert kontor og mer lokal tilstedeværelse.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.