Populært å kjøpe hvitevarer over nett

Hvitevarer topper salget i Elkjøps nettbutikk, og konkurransen er sterk fra nettauksjonsstedene.

Tradisjonelt har det vært digitalt utstyr som PC-er og tilbehør som har toppet salget hos Elkjøp, men trenden er nå i ferd med å snu.

Ansvarlig for Elkjøps nordiske Internett-drift, Ole Johan Lindøe forteller til digi.no at hvitevarer er blant de kategorier som har vokst med, og som også tradisjonelt var Elkjøps merkevare.

Elkjøps nettbutikk har vokst med 270 prosent i år. Dette er snittet og det er hvitevarer som har toppet salget med mange hundre prosent oppgang fra i fjor, framholder Lindøe.

Utvalget blir stadig bedre, og det selges alt fra vaskemaskiner, store kjøleskap, oppvaskmaskiner og komfyrer.

Lindøe merker seg at mange bruker nettsiden til å innhente informasjon og så komme til butikken for fysisk å se og kjøpe produktet.

Men halvparten av tilfellene skjer hele salgsprosessen på nettbutikken, fra informasjon til kjøp over nett. Man krysser av for ønsket frakt og får hvitevaren fraktet i Oslo-området for rundt 350 kroner.

Lindøe medgir at også Elkjøp merker prispresset på hvitevarer, noe som kan skyldes økt konkurranse ikke minst fra nettauksjonssteder.

Både nettauksjonsstedene Netthandelen og Gooba selger i stort omfang hvitevarer som starter på en utsalgspris på en krone. I prinsippet kan salgssummen ende her, men ofte ender kundene opp med produkter til gjennomsnittspris.

Netthandel-sjef Einar Øgrey Brandsdal har tidligere uttalt til digi.no at 25 prosent av utsalgsvarene selges med tap, mens 75 prosent av varene er det fortjeneste på.

Nettauksjonsstedene kjøper inn varene i bulkvarer, og trenger ikke store påslag utover innkjøpsprisen før det blir fortjeneste.

– Vi slipper fordyrende salgsledd. Kjøper vi inn en vare for 100 kroner og selger det for 150 kroner, har vi likevel gjort god butikk, forteller Øgrey Brandsdal.

Netthandelen har mellom 30 000 og 60 000 unikere brukere om dagen, i snitt 5000 auksjoner og mellom 1200 til 1500 som handler daglig.

Fra lageret i Søgne utenfor Kristiansand fyller Netthandelen opp fulle containere hver dag til folk rundt omkring i Norge som har kjøpt hvitevarer. Nettauksjonsstedet har gjort en gunstig avtale med Tollpost Globe som frakter hvitevarene til døra for 285 kroner i Oslo-området og 375 kroner til andre steder i landet.

Men Elkjøp mener de kan konkurrere med nettauksjonsstedene og fortsatt være prisledende selv om de opererer med 100 fysiske butikker som krever flere handelsledd.

– Vi kjøper inn denne type produkter for 10 milliarder kroner i året, og klarer dermed å presse prisene ned, forteller Lindøe.

Til toppen